SpareBank 1 endrer gebyrer for kredittkort

Kontantuttak innlands blir dyrere, uttak i utlandet blir gratis. Samtidig øker SpareBank 1 valutapåslaget. Årsaken er blant annet et ønske om mer riktig kortbruk og færre svindeltilfeller, ifølge banken.
Øker og fjerner gebyr: – Altfor mange av våre kunder bruker fortsatt debetkortet når de er i utlandet. Vi håper at gebyrfritt kontantuttak kan bidra til en mer riktig kortbruk og færre svindeltilfeller, sier Kjell Terje Kleveland i SpareBank 1 til Dinero.no. Foto: SpareBank 1

DNB, Danske Bank, Sbanken, Nordea og KLP er noen av bankene som i de siste årene har endret sine kredittkortpriser. Fra og med 1. mai følger også SpareBank 1 etter. I motsetning til de øvrige bankene, fjerner også bankalliansen et gebyr: gebyret for kontantuttak i utlandet.

Innlands øker gebyret for kontantuttak fra 35 til 40 kroner, samtidig som gebyret for uttak over skranke senkes fra 75 til 40 kroner. Valutapåslaget, som plusses på alle transaksjoner gjort i utenlandsk valuta, økes fra 1,75 til 2 prosent.

– Vil motivere kundene til riktig og trygg kortbruk

Rundt 565 000 kredittkortkunder blir berørt av SpareBank 1s endringer. Selv forklarer banken prisendringene som en forenkling av prisstrukturen.

– Vi mener at kontantuttak innenlands best skjer ved bruk av debetkort som er knyttet til kundens lønnskonto. Kredittkortet vil i denne sammenheng representere en reserve for kunden, og prisøkningen vil derfor ved riktig bruk være marginal, sier Kjell Terje Kleveland til Dinero.no.

Kleveland er leder for forretningsutvikling i SpareBank 1 Kredittkort, og sier at bankalliansen har opplevd flere svindelsaker relatert til utenlands kortbruk i løpet av de siste årene. Ved å fjerne gebyret for utenlands kontantuttak ønsker banken å oppmuntre kundene til å bruke kredittkortet på ferie, slik at de får større kontroll og flere rettigheter.

– Altfor mange av våre kunder bruker fortsatt debetkortet når de er i utlandet. Vi håper at gebyrfritt kontantuttak kan bidra til en mer riktig kortbruk og færre svindeltilfeller, sier han.

På grunn av finansavtaleloven har man flere rettigheter med et kredittkort enn et debetkort dersom man for eksempel blir svindlet eller opplever kortmisbruk.

En bedre og rimeligere tjeneste ved riktig bruk

Banker som Sbanken og Danske Bank har begrunnet sine økninger med fallende inntektsgrunnlag for kortbruk og økte kostnader forbundet med kontanthåndtering.

– Kjenner SpareBank 1 seg igjen i dette for sine kort?

– Det gjør vi, men vi vil presisere at de fleste endringene for vår del skyldes et ønske om endret kundeadferd og mer riktig kortbruk.

– Er det rimelig å la kundene ta støyten for bankens utgifter ved kontanthåndtering?

– Vi mener at vi har en god balanse i de endringene vi nå gjør. Kundene får ved riktig bruk en bedre og rimeligere tjeneste, ikke minst som følge av at vi har fjernet gebyret på alle kontantuttak i utlandet, forteller Kleveland.

Valutapåslag økes fra 1,75 til 2 prosent

Alle kort har valutapåslag, som vanligvis utgjør en liten prosentsats av hver enkelt transaksjon foretatt i fremmed valuta. Det har vært en trend at banker har økt valutapåslaget i de siste årene, og bransjestandarden ser ut til å ha blitt oppjustert fra 1,75 prosent til rundt 2 prosent.

– Vi opplever at det er en generell enighet i bransjen om at dette er et fornuftig nivå. For vår del er økningen også et resultat av reduserte inntekter knyttet til kortbruk i utlandet. Marginene ved bruk utenlands er som kjent sterkt redusert de senere årene, sier Kleveland.

Også SpareBank 1 øker sitt valutapåslag fra 1,75 til 2 prosent. Når bankens endringer trer i kraft, vil det i praksis koste deg 20 kroner ekstra for hver 1000 kroner du bruker i utlandet (mot tidligere 17,50 kroner).

Prisendringene påvirker alle kredittkort fra SpareBank 1 fra og med 1. mai, inkludert kredittkortet LOfavør MasterCard, som utstedes av samme bank.