Sosiale medier er barn og unges viktigste nyhetskilde
– Sosiale medier er viktig for barn og unge når det gjelder sosialisering og underholdning. Men vi ser altså at også når det gjelder nyhetskonsum, er det sosiale medier de unge bruker mest, sier direktør Mari Velsand i Medietilsynet.
Digitalt nyhetskonsum
Barn og medier-undersøkelsen 2018 viser at rundt 18 års-alder leser cirka 60 prosent nyheter i sosiale medier daglig, mens tilsvarende tall for nettaviser er 40 prosent. Til sammenligning ser cirka ti prosent av 17-18-åringer nyheter på tv daglig, og sju prosent leser papiravis hver dag. For disse kanalene er nyhetskonsumet stabilt eller fallende fram til 18 år.
– Undersøkelsen viser at de unge konsumerer nyheter, og det er positivt. Så ser vi at deres nyhetskonsum først og fremst skjer via digitale kanaler. Altså er det avgjørende at mediehusene tilrettelegger sitt nyhetsinnhold slik at de treffer de unge der de er, sier Mari Velsand.
Snapchat og Instagram på topp
Snapchat og Instagram er de mest brukte sosiale mediene for 9 – 18-åringer, med Facebook på tredjeplass. Jevnt over bruker flere jenter enn gutter sosiale medier. Den største kjønnsforskjellen gjelder Instagram, som brukes av 72 prosent av jentene, mot 61 prosent av guttene.
Nesten åtte av ti var på YouTube i går
Barn og medier-undersøkelsen 2018 viser også at barn og unge bruker mindre tid på tv etter hvert som de blir eldre, mens bruk av strømmetjenestene øker. 57 prosent svarer at de brukte strømmetjenester i går, og halvparten så på tv. YouTube brukes mye av de unge: 77 prosent svarte at de var på Youtube i går, og de unge bruker også mer tid der enn de gjør på tv.
– Nye medievaner fordrer at det produseres journalistikk på de plattformene der barn og unge er. Dette er viktig for å sikre at også disse aldersgruppene får tilgang til nyheter og relevant informasjon i en stadig mer globalisert og fragmentert mediehverdag, sier Mari Velsand.
Les de nyeste tallene fra Barn og medier 2018 (se vedlagt):
- Nyhetsinteresse
- Mest sette programmer eller serier
- Mest sette kanaler/brukere på YouTube
- Bruk av sosiale medier
Medietilsynet gjennomfører Barn og medier-undersøkelsen annethvert år, og den siste undersøkelsen er fra 2018. Nærmere 5000 barn fra ni til 18 år og 2200 foreldre har svart på spørsmål om barn og unges medievaner.
Nøkkelord
Kontakter
Kristine MeekDirektør kommunikasjon, rådgivning og analyse
Tel:+47 918 85 405kristine.meek@medietilsynet.noBilder
Dokumenter
Lenker
Om Medietilsynet
Medietilsynet skal bidra til å realisere statens mediepolitiske mål. Våre hovedoppgaver er å fremme demokrati og ytringsfrihet gjennom mediemangfold og kritisk medieforståelse. Vi veileder om barn og unges bruk av digitale medier, setter aldersgrenser for kinofilm, forvalter støtteordninger, behandler søknader om og fordeler pressestøtte og fører tilsyn med kringkasting. Tilsynet er underlagt Kulturdepartementet.
Følg pressemeldinger fra Medietilsynet
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Medietilsynet på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Medietilsynet
Færre brudd på reklamereglene hos norske tv-kanaler16.4.2024 06:50:00 CEST | Pressemelding
Norske tv-kanaler er blitt flinkere til å følge reklameregler. Det viser Medietilsynets store vårkontroll med TV 2, NRK, TVNorge og VGTV.
16 nye aviser søker om produksjonstilskudd15.4.2024 06:50:00 CEST | Pressemelding
174 aviser har i år søkt om produksjonstilskudd til nyhets- og aktualitetsmedier. Blant de nye søkerne er det både lokalaviser og aviser med hele landet som nedslagsfelt.
Filmdistributør får åtvaring frå Medietilsynet for feil aldersgrense12.4.2024 11:13:15 CEST | Pressemelding
Medietilsynet meiner at kinofilmen «Døde menn går på ski» hadde for låg aldersgrense og gir distributøren ei åtvaring. Grensa er no endra frå 12 til 15 år.
Medietilsynet: Nødvendig med en strategi mot desinformasjon8.4.2024 13:14:18 CEST | Pressemelding
Kunstig skapt innhold, økt politisk konflikt og rask spredning av desinformasjon i sosiale medier aktualiserer behovet for en strategi mot desinformasjon, mener direktør Mari Velsand i Medietilsynet. I helgen varslet regjeringen at det skal utvikles en slik strategi.
Forbod mot reklame i radio og tv i påska21.3.2024 06:50:00 CET | Pressemelding
Radio- og tv-kanalane har ikkje lov til å sende vanleg reklame langfredag og 1. påskedag. Mange av kringkastarane vel å gi bort reklameplassen til ideelle organisasjonar denne dagen.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom