Sørg for at barna sitter riktig sikret i bilen i sommer

Bilturer i Norge eller leiebil i Syden? Her er Trygg Trafikks råd til riktig sikring av barn i sommertrafikken.

Sommerferien er i gang, og for mange betyr det både korte og lange bilturer. Da er det viktig at både barn og voksne er korrekt sikret.

– Det er dessverre fortsatt mye feilsikring av barn i bil. Enten fordi vi foreldre rett og slett ikke vet hva som er riktig. Eller fordi vi tenker at det ikke er så farlig når vi for eksempel bare skal kjøre en kort tur. Feil sikring kan være farlig, sier seniorrådgiver i Trygg Trafikk, Unni Knutli.

Fest bilbeltet stramt
Altfor mange tar på bilbeltet uten å stramme skikkelig. Det kan være fatalt.

– Beltet skal alltid være stramt over hofte og skulder. Det skal aldri ligge over magen, under armen eller bak ryggen. Det kan få fatale følger ved en kollisjon. Et slakt bilbelte  kan gi store indre skader. Beltet skal være så stramt at det bare er mulig å få et par fingre mellom kroppen og beltet, sier Knutli.

Sjekk barna underveis
Hun oppfordrer også foreldre til å være konsekvente med sine små på sommerens bilturer.

– Barn er barn. De sitter sjelden rolig. Det fører kjapt til at de vrir seg ut av bilbeltet. Derfor er det viktig å sjekke flere ganger underveis at beltet er festet som det skal, og ikke være ettergivende overfor varme og utålmodige barn.

Velg riktig barnesete!
Trygg Trafikk minner om at det å bruke barnesetet riktig – og å velge det riktige barnesetet – er like viktig i ferietider.

– Pass alltid på at du har riktig barnestol for ditt barn. Det er høyde og vekt som avgjør hva slags stol du skal ha. Hvis du er usikker, kan du sjekke hjemmesidene til Trygg Trafikk for informasjon, sier Knutli.

Ta med barnesete på ferie
For mange nordmenn innebærer sommerferie også utenlandsferie. Unni Knutli advarer norske sydenturister på ferie mot å bli slappe på trafikksikkerheten.

– Andre land har annen trafikkultur. Hvis det er én ting du skal ta med deg hjemmefra, så er det norske holdninger til trafikksikkerhet. Vi anbefaler også at du tar med deg bilstolen hjemmefra hvis skal kjøre med småbarn i utlandet. Du har ingen garantier for at du får leid riktig type barnesete i andre land og at kvaliteten er god. Men det er akkurat like viktig at barna sitter sikkert på ferie som hjemme, avslutter Knutli.

Les mer på https://www.tryggtrafikk.no/sikring-av-barn-i-bil/

Kontaktpersoner:

- Unni Knutli, seniorrådgiver Trygg Trafikk. Mobil 91 16 43 18
knutli@tryggtrafikk.no

- Mette Magnussen, distriktsleder Trygg Trafikk Vestfold: Mobil 90 99 79 70
magnussen@tryggtrafikk.no:

Høyde og vekt avgjør hvilken bilstol du skal velge til barnet ditt. (Foto: Colourbox)
Ta beltesjekken! Beltet skal være stramt over hoftene og stramt over skulderen.(Foto: Colourbox)