Søreide til FN-sambandets landsmøte | Giverlandskonferanse i Oslo mot seksuell vold | Utviklingsminister Ulstein med utredning i Stortinget

DENNE UKA I FN: Hver mandag kl. 14 gir vi deg informasjon om ukas viktigste hendelser i FN.
FN-sambandets landsmøte arrangeres tirsdag 21. mai. Utenriksminister Ine Eriksen Søreide holder innledning.

21. mai: Utenriksminister Ine Eriksen Søreide holder innlegg på landsmøtet til FN-sambandet. Les mer her

23-24. mai: Giverlandskonferanse i Oslo mot seksuell vold i humanitære kriser: "Ending Sexual and Gender-based Violence in Humanitarian Crises". Det er FNs nødhjelpskoordinator (UN OCHA), FNs befolkningsfond (UNFPA), Røde Kors, Norge, Irak, Somalia og De forente arabiske emirater som avholder konferansen.

Les mer her

23. mai: Utviklingsminister Dag Inge Ulstein holder utviklingspolitisk utredning for Stortinget.

24. mai kl 16: Utviklingsminister Ulstein møter fredsprisvinner Dr. Mukwege og FNs spesialrepresentant mot seksuell vold i konflikt, Pramila Patten.

Indonesia har presidentskapet i FNs sikkerhetsråd i mai.

20. mai: Åpent møte om ISIL, kontraterrorisme og nedrustning. Sikkerhetsrådet mottar den årlige brifen fra antiterror-komiteene.

Også 20 mai: Brif om situasjonen i Ukraina.

21. mai: Sikkerhetsrådet brifes om FN-operasjonen i Libya (UNSMIL).

Også 21. mai: Brif om FN-operasjonen i Irak (UNAMI).

22. mai: Det månedlige møtet om Midtøsten og konflikten mellom Israel og Palestina.

Også 22. mai: Brif om situasjonen i Somalia og FN-styrken der (UNSOM).

23. mai: Åpen debatt om beskyttelse av sivile i væpnet konflikt.

For løpende oppdateringer, anbefaler vi månedsrapporten fra Security Council Report.

Norsk lansering av FNs flaggskipsrapport om funksjonsnedsettelser og utvikling

FNs første flaggskiprapport om funksjonsnedsettelser og utvikling presenteres i Norge, den 29. mai. Deretter følger en presentasjon av en ny levekårsundersøkelse fra Malawi.

Det er Norad og Atlas-alliansen som inviterer til norsk lansering av FNs flaggskiprapport Realization of the Sustainable Development Goals by, for and with Persons with Disabilities.

Mer info og påmelding her

Fra FN-kalenderen

20. mai: Verdensdagen for bier. Les mer her

21. mai: Verdens dag for kulturelt mangfold. Les mer her

22. mai: Internasjonal dag for biologisk mangfold. Les mer her

23. mai: Internasjonal dag for å stoppe fistula. Les mer her

21. mai: Er FN rustet til å løse fremtidens utfordringer? Ine Eriksen Søreide innleder om Norges utfordringer og muligheter i internasjonalt samarbeid. Etter dette inviterer FN-sambandet til paneldebatt om FN og bærekraftsmålene. Les mer her

Merk: FN-debatten 21. mai innleder FN-sambandets landsmøte.

21. mai: Bekjempe kjønnsbasert vold - tilfellet Guatemala. FOKUS, forum for kvinner og utviklingsspørsmål inviterer til seminar. Les mer her

22. mai: Utviklingsminister Dag Inge Ulstein deltar på et seminar i regi av Tankesmien Agenda om «Bistand i ei ny tid – kva bør Noreg prioritere i utviklingspolitikken?».

24. mai: The Urban News You Never Get From the North. UN-Habitat og Habitat Norge inviterer til Urban Journalism Academy (UJA)Mer info og påmelding her

24. mai: Oslosenterets årlige seminar: Drivere for demokratisk endring. Les mer her

26. mai: Voldtekt som våpen i krig og konflikt - hva kan vi gjøre med årsakene og konsekvensene? Kirkens nødhjelp inviterer til seminar. Les mer her

28. mai: Den prisbelønnede dokumentaren Under the Wire, på Kulturhuset i Oslo. Filmen tar for seg journalisters sikkerhet, ytringsfrihet og krigskorrespondentens rolle, og det er UNRIC og FN-sambandet som inviterer. Til visningen kommer regissør Chris Martin, den syriske borgerjournalisten Wael al-Omar, korrespondent og filmskaper Anders Sømme Hammer og Rune Ottosen fra UNESCO Norge. Les mer her

Australia

Landets konservative statsminister, Scott Morrison, har fått fornyet tillit etter parlamentsvalget på lørdag 18. mai. I dag kunne Australias valgkommisjon meddele at den konservative koalisjonen har fått 76 av 151 seter i nasjonalforsamlingen.

India

Statsminister Narendra Modi vil sannsynligvis få fem nye år i verdens største demokrati, ifølge valgdagsmålinger etter at de seks uker lange valgene ble avsluttet søndag. De endelige resultatene er forventet torsdag 23. mai.

Ukraina

Ukrainas nye president, Vladimir Zelenskij, ble innsatt i dag – og annonserte umiddelbart nyvalg til nasjonalforsamlingen, for å forsterke den ferske politikerens støtte i parlamentet. Zelenskij har uttalt at hans første prioritet som statsleder er å sikre våpenhvile i konflikten med Russland-støttede separatister på Krimhalvøyen, en konflikt som har tatt 13 000 liv siden Russland annekterte Krim i 2014.

Les vår landprofil og konfliktprofil

Sudan

Diktatoren Omar al-Bashir ble avsatt i april, etter 30 år som president. Etter et oppbrudd i helgen, skal forhandlingene mellom sivile demonstranter og militærrådet som leder landet fortsette mandag kveld, og forhåpentligvis danne et veikart for demokratiske valg og sivilt styre.

Les vår landprofil

FN-sambandets generalsekretær, Anne Cathrine da Silva. Foto: FN-sambandet / Eivind Oskarson
ILO markerer sitt 100-årsjubileum i 2019.