Søppel-sjokk: Plukket over 80 tonn søppel
– Det er helt svimlende menger søppel. Vi er så imponerte av dugnadsånden vi har sett i forbindelse med ryddeaksjonen. Dette viser et glødende engasjement for temaet plastforsøpling, og det viser hvor enkelt det er å mobilisere for tiltak i denne saken. Men noen må gå i bresjen og legge til rette, sier Løberg Eriksen.
Under Hold Norge Rents nasjonale strandryddeuke delte Coop ut gratis hansker og søppelsekker i utvalgte butikker landet rundt, og plasserte søppelcontainere fra Norsk Gjenvinning utenfor de samme butikkene. Responsen var påtakelig. Ryddeaksjoner bestående av kunder, ansatte, barnehager, skoleklasser, idrettslag og mange andre ildsjeler ble mobilisert, og i containerne utenfor butikkene alene ble det levert over 80 tonn med søppel.
– Vi som er store må bruke den tyngden vi har til å sette agendaen og være et eksempel til etterfølgelse. Tusenvis av ansatte og 1,7 millioner medeiere er et godt utgangspunkt for å kunne bidra til å gjøre en reell forskjell, sier Løberg Eriksen.
Dette er andre året på rad dagligvareaktøren arrangerer Coop rydder Norge. Aksjonen ble arrangert i tett samarbeid med Norsk Gjenvinning og Hold Norge Rent. Sistnevnte produserte i fjor en strandrydderapport med oversikt over resultatene fra strandryddesesongen 2017. Den viste at de fem avfallstypene som hyppigst ble funnet var isopor, tau, uidentifiserbare plastbiter, sanitæravfall og ikke minst; matvareemballasje.
– Det er to hovedgrunner til hvorfor vi startet ryddeaksjonen. Det åpenbare er å få fjernet søppel som ikke hører hjemme i naturen. Noe av dette stammer beviselig fra produkter vi selger i butikkene våre. I tillegg fungerer det å plukke søppel som en bevisstgjøring for omfanget av problemet, og hva man selv kan gjøre for å begrense det i fremtiden. Det er nemlig ikke plast i seg selv som er problemet, men plast på avveie, sier Løberg Eriksen.
Ved siden av å bidra til opprydning, skal Coop begrense bruken av plast. Coop vedtok i 2018 en ny emballasjestrategi som blant annet går ut på å fjerne all unødvendig emballasje.
- Innen 2025 skal vi redusere vårt forbruk av konvensjonell plast med 25 prosent. I tillegg til dette skal vi øke bruken av gjenvunnet plast, og jobbe for at all emballasje blir enklere å gjenvinne. Emballasje som gjenvinnes havner ikke i naturen, sier Løberg Eriksen.
Allerede 1. januar vil Coop møte kravene i det nye EU-direktivet mot engangsplast, som er blitt foreslått fremskyndet til å gjelde i Norge fra sommeren 2020.
- Vi ser at våre kunder og medeiere har lyst til å gjøre en forskjell, og Coop ønsker å legge til rette for at det nettopp det skal bli enklere. I fjor lanserte vi gjenbruksbonus på våre handlenett, og det har siden da blitt registrert tre millioner kroner i gjenbruksbonus, og tilsvarende mengde redusert antall plastbæreposer. Vi har fortsatt en vei å gå, men summen av disse tiltakene vil ha en betydelig miljøeffekt, og etter årets ryddeaksjon er vi igjen blitt minnet på hvorfor dette er en viktig jobb fremover, sier Løberg Eriksen.
Kontakter
Silje Verlo AlisøyKommunikasjonsrådgiver
Tel:+47 911 08 704silje.verlo.alisoy@coop.noBilder
Om Coop Norge
Coop er Norges nest største dagligvareaktør og har i dag ca. 1 250 dagligvarebutikker og byggevarehus innenfor kjedekonseptene Obs, Extra, Coop Prix, Coop Mega, Coop Marked, Matkroken, Obs BYGG og Coop Byggmix. Coop eies av kundene gjennom medlemskap i deres lokale samvirkelag. Samvirkelagene har i dag til sammen over 2,1 millioner medlemmer. Samvirkelagene eier fellesorganisasjonen Coop Norge SA som ivaretar sentrale fellesoppgaver for samvirkelagene.
Følg pressemeldinger fra Coop Norge
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Coop Norge på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Coop Norge
Coops kommentar til Konkurransetilsynets tilleggsvarsel10.4.2024 08:49:47 CEST | Pressemelding
Coop Norge stiller seg fortsatt fullstendig uforstående til Konkurransetilsynets påstander om brudd på konkurransereglene og det foreløpige tilleggsvarselet om et gebyr på 1,3 milliarder kroner.
Obs har det beste omdømmet i dagligvarebransjen22.3.2024 12:53:50 CET | Pressemelding
Denne uken ble Traction Norge 2024 offentliggjort og blant 50 norske merkevarer havnet Obs på en imponerende 5. plass. Det plasserer Obs øverst på listen over de nominerte merkevarene innenfor dagligvarehandelen.
Coop Norge konsern økte omsetningen til 61 mrd. kroner, men opplever pressede marginer22.3.2024 10:44:08 CET | Pressemelding
Forbedringer i driften og økte finansinntekter bidro til at Coop Norge økte marginen i 2023, til tross for kostnadsvekst, tøff konkurranse og en negativ utvikling i eiendomsmarkedet. Resultat før skatt endte på 316 millioner kroner for Coop Norge i 2023.
Änglamark og Coop topper bærekraftskåring5.3.2024 14:12:03 CET | Pressemelding
Norske forbrukere rangerer både Coop og deres produktserie Änglamark som bransjevinnere i Sustainable Brand Index 2024. Änglamark blir rangert som den nest mest bærekraftige merkevaren av alle som er med i undersøkelsen.
Coop vil gjøre det lettere for kunden å velge sunt brød27.2.2024 07:00:00 CET | Pressemelding
Basert på tilbakemeldinger fra kundene innfører Coop egen grovhetsmerking for å tydeliggjøre innholdet i brødene sine.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom