Sommervikarer har også rettigheter

Skoleelever og studenter har selvfølgelig også rettigheter i arbeidslivet, i utgangspunktet akkurat de samme som alle andre arbeidstakere.

Kjenner du dine rettigheter som sommervikar? Foto: freeimages.com

Arbeidsavtale

Alle skal ha en skriftlig arbeidsavtale som minimum inneholder følgende:

• hvem som er arbeidsgiveren
  • hvor arbeidstaker skal jobbe
  • beskrivelse av arbeidsoppgaver eller stilling
  • tidspunkt for oppstart
  • varighet
  • rett til blant annet feriepenger av arbeidsinntekten
  • oppsigelsesfrister
  • lønn mv.
  • arbeidstid og pauser

Forsvarlig arbeidsmiljø

Alle skal være sikret et forsvarlig arbeidsmiljø. Les mer om HMS i Adecco her.

Lønn

Lønn må i utgangspunktet arbeidstaker og arbeidsgiver bli enige om før oppstart. For mange vil likevel et visst lønnsnivå følge av tariffavtaler eller bedriftsinterne retningslinjer.

Arbeidstid

Man kan ikke jobbe mer enn maks 9 timer en vanlig arbeidsdag og ikke mer enn maks 40 timer per uke. For personer under 18 år er det egne regler, du finner informasjon om det her. Utover disse grensene kan arbeidstaker jobbe overtid dersom arbeidsgiver har et ekstra behov akkurat den dagen eller uken. Husk at arbeidstaker alltid har krav på overtidstillegg på minst 40 prosent av avtalt lønn. Dette følger av loven.

Pauser

Alle som jobber vanlige dager skal minst ha én pause i løpet av dagen.

Oppsigelse

Alle har et stillingsvern. Ingen kan ”få fyken” eller bli bedt om ”å gå på dagen”. En oppsigelse krever saklig begrunnelse. Loven stiller i tillegg strenge krav til saksbehandlingen, og hva et oppsigelsesbrev skal inneholde.

Feriepenger

Alle har rett til feriepenger på minst 10,2 prosent av lønnen. Feriepengene skal utbetales når sommerjobben er ferdig.

Attest

Alle har krav på skriftlig attest når arbeidsforholdet avsluttes.

Alder

Personer under 13 år er for unge for det norske arbeidslivet, de må nøye seg med å nyte sommer og skolefri.

Mona Berget Heimerback  - Fagansvarlig lønns- og arbeidsvilkår i Adecco

Kjenner du dine rettigheter som sommervikar? Foto: freeimages.com

6 verdifulle erfaringer du får av å spille dataspill12.12.2017 08:00Blogginnlegg

Da spillkonsollene ATARI og Commodore 64 ble populære på begynnelsen av 80-tallet var jeg veldig ung. På den tiden var spillindustrien liten, og de som spilte var ofte ganske nerdete. Med tiden har dette utviklet seg enormt, og ordet «nerd» er ikke lenger negativt ladet. E-sport har heller blitt en milliardindustri for alle aldersgrupper. Jeg brukte mye tid på dataspill i oppveksten, og fortsatte med dette da jeg selv fikk barn.

Ensomt på toppen29.11.2017 08:00Blogginnlegg

Oscar Wilde sa en gang: «Det er bare én ting i verden som er verre enn at folk snakker om en, og det er at folk ikke snakker om en». Som øverste sjef i en bedrift er det nærmest umulig å ikke bli snakket om, men kanskje mer interessant – hvor lett er det å være seg selv? Hvordan sikre at en styrer skuta med stødig hånd uten å miste seg selv? La oss se litt nærmere på denne topplederrollen, samtidig som vi lar Oscar Wilde styre overskriftene.