Sommervikarer har også rettigheter

Skoleelever og studenter har selvfølgelig også rettigheter i arbeidslivet, i utgangspunktet akkurat de samme som alle andre arbeidstakere.

Kjenner du dine rettigheter som sommervikar? Foto: freeimages.com

Arbeidsavtale

Alle skal ha en skriftlig arbeidsavtale som minimum inneholder følgende:

• hvem som er arbeidsgiveren
  • hvor arbeidstaker skal jobbe
  • beskrivelse av arbeidsoppgaver eller stilling
  • tidspunkt for oppstart
  • varighet
  • rett til blant annet feriepenger av arbeidsinntekten
  • oppsigelsesfrister
  • lønn mv.
  • arbeidstid og pauser

Forsvarlig arbeidsmiljø

Alle skal være sikret et forsvarlig arbeidsmiljø. Les mer om HMS i Adecco her.

Lønn

Lønn må i utgangspunktet arbeidstaker og arbeidsgiver bli enige om før oppstart. For mange vil likevel et visst lønnsnivå følge av tariffavtaler eller bedriftsinterne retningslinjer.

Arbeidstid

Man kan ikke jobbe mer enn maks 9 timer en vanlig arbeidsdag og ikke mer enn maks 40 timer per uke. For personer under 18 år er det egne regler, du finner informasjon om det her. Utover disse grensene kan arbeidstaker jobbe overtid dersom arbeidsgiver har et ekstra behov akkurat den dagen eller uken. Husk at arbeidstaker alltid har krav på overtidstillegg på minst 40 prosent av avtalt lønn. Dette følger av loven.

Pauser

Alle som jobber vanlige dager skal minst ha én pause i løpet av dagen.

Oppsigelse

Alle har et stillingsvern. Ingen kan ”få fyken” eller bli bedt om ”å gå på dagen”. En oppsigelse krever saklig begrunnelse. Loven stiller i tillegg strenge krav til saksbehandlingen, og hva et oppsigelsesbrev skal inneholde.

Feriepenger

Alle har rett til feriepenger på minst 10,2 prosent av lønnen. Feriepengene skal utbetales når sommerjobben er ferdig.

Attest

Alle har krav på skriftlig attest når arbeidsforholdet avsluttes.

Alder

Personer under 13 år er for unge for det norske arbeidslivet, de må nøye seg med å nyte sommer og skolefri.

Mona Berget Heimerback  - Fagansvarlig lønns- og arbeidsvilkår i Adecco

Kjenner du dine rettigheter som sommervikar? Foto: freeimages.com