Sommerjobb 78 grader nord

Rambøll vant nylig et byggeleder-oppdrag for Longyerbyen Lokalstyre. Divisjonsleder for Prosjektledelse, Siw-Hege Gundersen, trodde først det var en spennende mulighet for de unge og eventyrlystne i selskapet.

Reidar Tolsrød grep muligheten for «sommerjobb» på Svalbard med begge hendene.

-Vi er et globalt selskap og det er derfor mange søker seg til oss. Nå som vi fikk denne litt eksotiske muligheten, ble jeg litt overrasket over at det var to menn, i sin beste alder, som viste størst entusiasme og sørget for at vi vant oppdraget, forteller hun.

Det var nettopp erfaringen og den varierte tilbudte kompetansen til Tom Harald Grepperud og Reidar Tolsrød som gjorde at Rambøll vant. De tilhører til daglig henholdsvis Drammen- og Sandefjordkontoret. Det tette samarbeidet mellom kontorene, og prosjektleder gruppen, blir ytterligere styrket nå som de to skal på «sommerjobb» sammen.

-Jeg har aldri vært på Svalbard før. Som skientusiast og friluftsmenneske så bare måtte jeg bare melde meg, nå som familiesituasjonen min tillater det. I tillegg til opplevelsene det vil være å bo på et nytt sted, så er de faglige oppgavene varierte og utfordrerne. Jeg har for eksempel ingen erfaring fra å arbeide i permafrost. Det er klart det gir en ekstra iver og arbeidsglede når man får slike muligheter, forteller Tolsrød entusiastisk.

I løpet av sommer og høsten 2017 skal Longyearbyen Lokalstyre gjennomføre en rekke entrepriser i og utenfor sentrum av Longyearbyen. Anskaffelsen omhandler byggeledelse og byggherres representant for disse prosjektene.

Oppdraget er fra 10. juni til ca. 30. september.

Reidar Tolsrød grep muligheten for «sommerjobb» på Svalbard med begge hendene.
Reidar Tolsrød, her foran en av sommerens oppgaver. Dette skal utføres som en reklamasjon når drikkevannskilden Ishavdsdammen kan tappes ned, og drikkevannet til Longyearbyen kan hentes i sommervannskilden.
Tom Harald Grepperud peker på en av oppgavene de skal jobbe med i sommer; gjenoppbygging av vei i fjernvarmekryssinger.