VirkeVirke

Sommerhandelen viktig i Telemark

Sommerhandelen er svært viktig for en rekke kommuner i Telemark. Aller viktigst er den for Kragerø.

Sommeren er viktig for norsk handel, men det er store forskjeller mellom fylkene i Norge.

– Juli og august stod for hele 18,3 prosent av årsomsetningen i Telemark i 2017, forteller Bror William Stende, direktør for Faghandel i Virke. – Dette er over landsgjennomsnittet.

Sommerhandelen svært viktig i flere av landets kommuner.

– I Kragerø kommune, utgjør sommerhandelen hele 25,7 prosent av årsomsetningen, slår Stende fast.

– For Nissedal og Hjartdal utgjorde sommerhandelen henholdsvis 23,8 prosent og 22,3 prosent i 2017, fortsetter han.

I typiske hytte- og turistkommuner er sommeren enormt viktig for årsomsetningen, fordi det kommer tilreisende som vil handle inn både mat og andre varer.

Feriefolket kjøper mye mat og drikke

– Virkes undersøkelse Reisepuls viser at stadig flere oppgir at hytta i Norge blir en del av sommerferien. Dette har blant annet stor betydning for omsetningen i dagligvarebutikkene på typiske feriesteder, forteller direktør for Virke Dagligvare, Ingvill Størksen.

Turister og hyttefolk er særlig viktig for de minste lokale butikkene i utkant-Norge, og en vellykket sommeromsetning kan være avgjørende for å skape lønnsom drift.

– I typiske hytte- og turistkommuner er sommeren enormt viktig for årsomsetningen, fordi det kommer tilreisende som vil handle inn både mat og andre varer, sier Størksen.

– I små lokalsamfunn, kan dagligvarebutikken være helt avhengig av sommeromsetningen for å klare å holde åpent resten av året, og dermed være med å sikre lokalsamfunnet, avslutter Størksen.

Tallene er utarbeidet av Kvarud analyse, på vegne av Hovedorganisasjonen Virke. Befolkningsundersøkelsen om nordmenns ferievaner og ferieplaner (Reisepuls) gjennomføres av Opinion, på oppdrag for Virke.