VirkeVirke

Sommerhandelen svært viktig for Vestfold

Sommeren er viktig for norsk handel, men det er store forskjeller mellom både fylker og kommuner.

– Mange butikker i Vestfold får oppsving i juli og august, sier direktør for Virke Faghandel, Bror William Stende.

Tjøme dobler omsetningen i sommermånedene

I Vestfold fikk butikkene 18,5 prosent av omsetningen sin i juli og august i 2017, viser tall fra Hovedorganisasjonen Virke.

– Likevel er det store lokale forskjeller innad i fylket, forteller Bror William Stende, direktør for Faghandel i Virke.

Tjøme er den kommunen som er mest avhengig av sommeren i Vestfold. Her kom hele 29,1 prosent av omsetningen i juli og august i fjor.

Også i Larvik og Nøtterøy var sommersesongen viktig, med henholdsvis 20,1 og 18,9 prosent av årsomsetningen i juli og august 2017.

Feriefolket kjøper mye mat og drikke

– Virkes undersøkelse Reisepuls viser at stadig flere oppgir at hytta i Norge blir en del av sommerferien. Dette har blant annet stor betydning for omsetningen i dagligvarebutikkene på typiske feriesteder, forteller direktør for Virke Dagligvare, Ingvill Størksen.

Turister og hyttefolk er særlig viktig for de minste lokale butikkene i utkant-Norge, og en vellykket sommeromsetning kan være avgjørende for å skape lønnsom drift.

– I typiske hytte- og turistkommuner er sommeren enormt viktig for årsomsetningen, fordi det kommer tilreisende som vil handle inn både mat og andre varer, sier Størksen.

– I små lokalsamfunn, kan dagligvarebutikken være helt avhengig av sommeromsetningen for å klare å holde åpent resten av året, og dermed være med å sikre lokalsamfunnet, avslutter Størksen.

Tallene er utarbeidet av Kvarud analyse, på vegne av Hovedorganisasjonen Virke. Befolkningsundersøkelsen om nordmenns ferievaner og ferieplaner (Reisepuls) gjennomføres av Opinion, på oppdrag for Virke.