VirkeVirke

Sommerhandelen svært viktig for Oppland

Sommeren er viktig for norsk handel, men det er store forskjeller mellom både fylker og kommuner.

– Butikkene i Oppland får en oppsving i juli og august, sier direktør for Virke Faghandel, Bror William Stende.

Sommerhandelen viktigst i Lom kommune

I 2017 utgjorde sommeromsetningen 18,7 prosent av årsomsetningen i fylket. Størst betydning hadde sommerhandelen i Lom (27,3 prosent), Skjåk og Øystre-Slidre (begge med 24,5 prosent).

– Dette understreker hvor viktig turister og hyttefolk er for omsetningen på de typiske turiststedene, fortsetter han.

Feriefolket kjøper mye mat og drikke

– Virkes undersøkelse Reisepuls viser at stadig flere oppgir at hytta i Norge blir en del av sommerferien. Dette har blant annet stor betydning for omsetningen i dagligvarebutikkene på typiske feriesteder, forteller direktør for Virke Dagligvare, Ingvill Størksen.

Turister og hyttefolk er særlig viktig for de minste lokale butikkene i utkant-Norge, og en vellykket sommeromsetning kan være avgjørende for å skape lønnsom drift.

– I typiske hytte- og turistkommuner er sommeren enormt viktig for årsomsetningen, fordi det kommer tilreisende som vil handle inn både mat og andre varer, sier Størksen.

– I små lokalsamfunn, kan dagligvarebutikken være helt avhengig av sommeromsetningen for å klare å holde åpent resten av året, og dermed være med å sikre lokalsamfunnet, avslutter Størksen.

Tallene er utarbeidet av Kvarud analyse, på vegne av Hovedorganisasjonen Virke. Befolkningsundersøkelsen om nordmenns ferievaner og ferieplaner (Reisepuls) gjennomføres av Opinion, på oppdrag for Virke.