Sommerhandelen svært viktig for Hordalandskommuner

Sommeren er viktig for norsk handel, men det er store forskjeller mellom både fylker og kommuner.

– Hordaland skiller seg ut ved at handelen er nokså stabil gjennom året, i motsetning til andre fylker der sommerhandelen utgjør en større andel av årsomsetningen. Enkeltkommuner i Hordaland skiller seg derimot ut, sier Bror William Stende, direktør for Virke Faghandel.

Eidsfjord på topp

– I enkelte kommuner utgjør sommeromsetningen en betydelig andel av årsomsetningen, forteller han.

Eidfjord kommune er det fremste eksempelet i Hordaland. Her kom hele 27,6 prosent av årsomsetningen i juli og august i fjor. Sommermånedene er også viktige for i Ullensvang og Tysnes, der omsetningen i juli og august i fjor utgjorde henholdsvis 24,5 prosent og 23,7 prosent av årsomsetningen. I Jondal, Fedje og Granvin sto sommerhandelen for mer enn en femtedel av årsomsetningen.

– Dette understreker hvor viktig turister og hyttefolk er for omsetningen på de typiske turiststedene, slår Stende fast.

Distriktsbutikkene er viktig for lokalsamfunnet

– Virkes undersøkelse Reisepuls viser at stadig flere oppgir at hytta i Norge blir en del av sommerferien. Dette har blant annet stor betydning for omsetningen i dagligvarebutikkene på typiske feriesteder, forteller direktør for Virke Dagligvare, Ingvill Størksen.

Turister og hyttefolk er særlig viktig for de minste lokale butikkene i utkant-Norge, og en vellykket sommeromsetning kan være avgjørende for å skape lønnsom drift.

– I typiske hytte- og turistkommuner er sommeren enormt viktig for årsomsetningen, fordi det kommer tilreisende som vil handle inn både mat og andre varer, sier Størksen.

– I små lokalsamfunn, kan dagligvarebutikken være helt avhengig av sommeromsetningen for å klare å holde åpent resten av året, og dermed være med å sikre lokalsamfunnet, avslutter Størksen.

Tallene er utarbeidet av Kvarud analyse, på vegne av Hovedorganisasjonen Virke. Befolkningsundersøkelsen om nordmenns ferievaner og ferieplaner (Reisepuls) gjennomføres av Opinion, på oppdrag for Virke.

Virke er den ledende hovedorganisasjonen for tjenestenæringene i Norge, og representerer over 21 000 virksomheter. Vi jobber for bedre rammevilkår for våre medlemmer, og et Norge som verdsetter og satser på de som driver virksomhet.