Sommerens mest populære weekendreiser

Kortere weekendreiser er alltid populært og når trenden går mot ønsket om flere opplevelser på ferien så er det naturlig at storbyene tiltrekker seg flere med sine store utvalg av severdigheter, kultur og gastronomiske opplevelser. Amsterdam er sommerens mest populære weekend-reisemål i følge fersk statistikk fra Ticket.

Amsterdam er sommerens mest populære by for en helgetur.

Sommerferien handler for en stor del om sol, sandstrender og sjøbad. Men i takt med at stadig flere vil oppleve mer på feriereisen så øker interessen for spennende byer. Først og fremst er det storbyer i Europa som står høyt i kurs i sommer.

-          En kortere reise til en herlig storby gir en perfekt energi innsprøytning. En storbyferie gir opplevelser som kan være vanskelig å finne hjemme – som for eksempel møter med andre kulturer, annerledes mattradisjoner samt kulturelle opplevelser som museer og severdigheter, sier Ellen Wolff Andresen, Markedssjef i Ticket.

Amsterdam er favorittbyen for weekendreiser også i sommer. Direktefly fra flere steder i Norge, kort reisevei og lave billettpriser gjør Amsterdam til et yndet reisemål.  Byen frister med verdenskjente museer, historiske severdigheter, internasjonale restauranter, et pulserende natteliv og ikke minst sjarmerende kanaler. Fra Amsterdam er det kort vei til Rotterdam, den Haag, Delft og Utrecht, byer som mange også velger å besøke i kombinasjon med Amsterdam.

Også Paris, København, London og Reykjavik er populære storbyer å reise til i sommer. Fremfor alt øker etterspørselen til Reykjavik sammenliknet med sommeren 2018 (+ 8 %). Reykjavik er en hyggelig og relativt liten by hvor du enkelt kan gå rundt og utforske byen. Reykjavik er kjent for et livlig uteliv og er et godt utgangspunkt for å oppleve Islands fantastiske natur.

De storbyene som øker mest i sommer er Manchester (+ 16 %) og Zürich (+ 22 %), og begge byene klatrer dermed inn på topp-ti listen.

Mest populære weekendreiser i sommer:

1. Amsterdam (1)
  2. Paris (4)
  3. København (2)
  4. London (3)
  5. Reykjavik (6)
  6. Helsinki (5)
  7. Brüssel (9)
  8. Manchester (16)
  9. Praha (12)
  10. Zürich (20)

Kilde: Tickets bookingstatistikk, reiser bestilt t.o.m. 22.juni med avreise 1.juni – 31.august 2019. Reiselengde 3 – 5 dager.

Amsterdam er sommerens mest populære by for en helgetur.