VirkeVirke

Sommeren er viktig for nisjebutikker i Oslo

Sommersesongen er en svært viktig tid for norsk handelsnæring. I Oslo ble det i fjor handlet for vel 9 milliarder kroner (eks mva) i juli og august, viser tall fra Hovedorganisasjonen Virke.

Dette utgjør 15,7 prosent av årsomsetningen til butikkene i hovedstaden og er den klart laveste andelen sammenlignet med de øvrige fylkene i landet.

– Oslo er et viktig feriemål for mange, likevel klarer ikke tilstrømningen av turister å dekke opp for tapt handel fra alle innbyggerne som reiser bort på ferie, forteller Bror William Stende, direktør for Faghandel i Virke.

For møbel-, ur- og helsekostbutikker er imidlertid sommeren den viktigste salgsperioden i året.

2,7 milliarder til grensehandel i juli og august

Oslo er også utsatt for konkurranse fra Sverige. Spesielt taper dagligvarebutikkene mye penger til grensehandelen, også om sommeren, forteller direktør for Virke Dagligvare, Ingvill Størksen.

– Vi anslår at nordmenn kommer til å bruke 2,7 milliarder kroner på dagsturer til utlandet i juli og august, sier Størksen

Den økende grensehandelen stjeler en betydelig del av omsetningen i norske dagligvarebutikker, særlig i kommuner langs svenskegrensen. i 2017 førte den til at seks prosent av norske dagligvarekroner havnet i Sverige.

- Sverige er nå Norges fjerde største dagligvareaktør og omsetter for mer enn Bunnpris-kjeden, som har 250 butikker rundt omkring i Norge, sier Størksen.

- Oslo har nest lavest omsetning per innbygger når det gjelder kjøp av mat og drikke. Her omsatte dagligvarebutikker for 28 400 kroner per innbygger i 2017, drøyt 4 600 kroner under landsgjennomsnittet. Til sammenligning omsatte dagligvarebutikkene for 39 173 kroner per innbygger i Sogn og Fjordane, forteller Størksen.

Tallene er utarbeidet av Kvarud analyse, på vegne av Hovedorganisasjonen Virke.

Virke er den ledende hovedorganisasjonen for tjenestenæringene i Norge, og representerer over 21 000 virksomheter. Vi jobber for bedre rammevilkår for våre medlemmer, og et Norge som verdsetter og satser på de som driver virksomhet.