Sommeren er høysesong for promillekjøring!

Rus og fartsovertredelser skaper mange av de alvorlige ulykkene i juni-august. Årets sommer har så langt krevd flere liv enn på samme tid i fjor og Trygg Trafikk ber nå sjåfører om å være ekstra oppmerksomme i ferietrafikken.
Foto: Colourbox

Sommer og ferie gjør at mange drikker mer alkohol enn ellers i året. Dessverre er det også slik at flere setter seg bak rattet og kjører bil etter å ha drukket. Hver dag kjører om lag 130 000 i en eller annen ruspåvirkning her til lands. Tall fra Folkehelseinstituttets rusmiddelrapport for 2015 viser at bilførere ruser seg like mye som før.

Alkohol, cannabis og amfetamin påvises fortsatt hyppigst i blodprøver fra bilførere som er mistenkte for påvirket kjøring. Forekomsten er på omtrent samme nivå som tidligere år.

I ferietiden får mange et mer avslappet forhold til regler og sikkerhet enn ellers i året. Når varmen stiger adopterer Ola og Kari en litt mer løssluppen livsstil. Det kan få alvorlige konsekvenser hvis det kombineres med kjøring, sier seniorrådgiver i Trygg Trafikk, Bård Morten Johansen.

Sterk økning i antall omkomne

Når promillen går opp, går samtidig kjøreferdighetene ned.

- En del får overdreven tro på egne ferdigheter, men realiteten er at enkelte stoffer påvirker vurderingsevnen og reaksjonstiden kraftig.  Konsekvensen er reduserte kjøreferdigheter som utgjør en betydelig risiko for egen og andres sikkerhet, sier Johansen.

Hittil i år har det vært en sterk økning i antall omkomne i trafikken. Ved utgangen av juni var 61 personer omkommet i trafikken. Dette er en økning på rundt 30 prosent fra året før.

- Vi har ikke fått de offisielle tallene for juli ennå, men basert på de rapportene vi har fått fra politiet, ser ikke dette bra ut. Allerede halvveis i juli hadde vi passert nivået fra juli i fjor.  I juni-august er det erfaringsmessig flere alvorlige ulykker, fartsovertredelser og rustilfeller enn ellers i året. Denne sommeren er dessverre intet unntak, sier Johansen.

Kontroll og overvåking er forebyggende

Han ber folk være særlig oppmerksomme nå i ferietiden.

- Er en person ruset vil medtrafikanter kunne merke det ved at sjåføren holder ujevn fart, har ustabil kurs og andre synlige avvik. Blir du oppmerksom på noen du mener kan være påvirket bør du vurdere å melde fra til nærmeste politikammer, sier han. En stor andel av dem som kjører påvirket er gjengangere.

- Dette er personer som ikke bryr seg om andres sikkerhet. Verstingene er ofte ruset på flere ting og har en egen evne til å gå under politiets radar. De er livsfarlige på veien og har ingenting bak et ratt å gjøre. Men det viktigste er selvsagt å få bort alle ruskjørere fra veien, sier Johansen. Han mener tiltak som flere kontroller, tekniske løsninger som alkolås og annet er effektive virkemidler i kampen mot ruskjøring.

- Hvis folk vet at muligheten for å bli tatt er stor, setter flere fra seg bilen. Nordmenn fordømmer ruskjøring hardere enn for eksempel fartsovertredelser. Blir du tatt har det store konsekvenser for familie- og jobblivet.

8 tips - Slik kjører du trygt

• Hold avstand til bilen foran.
  • Er det kø eller tett trafikk, så hold plassen din og unngå unødvendig forbikjøring.
  • Meld fra hvis du vet eller mistenker at noen kjører ruset.
  • Tilpass farten etter vær- og kjøreforhold.
  • Beregn god tid, ikke kjør etter klokka.
  • Bruk bilbelte.
  • Hvis du blir trøtt, så bytt sjåfør eller stopp og sov i et kvarter.
  • Pass på at det ikke er løse gjenstander i bilen som kan skape problemer hvis du må bråbremse.