Sølvplass til Konditorlandslaget og pris for beste brød til Bakerlandslaget

12.10.2015 14:17 | Baker- og Konditorbransjens Landsforening

Konditorlandslaget tok sølv, mens det norske Bakerlandslaget kapret prisen for beste brød under helgens nordiske baker- og konditorkonkurranser i Stockholm.

Norges lag under Nordic Bakery Cup: Fra v: Erlend Løken Volden, Knut Hammeren, hoveddommer Francois Wolfisberg og vinner av brødprisen, Nikolai Meling.

Lørdag tok konditorene Vibeke Løseth og Monica Smehagen Enebakk sølv i Nordic Pastry Cup i Stockholm. Sverige kom på tredje, mens Danmark vant. Det norske laget hadde valgt «50 shades of grey» og lagde en meter høy sjokoladeskulptur, dessert til åtte personer, sjokoladeterte og iskake. Jentene har trent til konkurransen i flere måneder og jobbet ekstra mye for å perfeksjonere konkurranseprogrammet de siste par ukene.

Dramatisk konkurranse

- Sjokoladefiguren på over en meter var kanskje det vanskeligste, og det var også der det gikk litt galt, forteller Vibeke. Det gikk et sukk gjennom hele salen da et av sjokoladeelementene falt av den store sjokoladeskulpturen, og knuste. Sjokoladefiguren, som var laget av over 25 kilo sjokolade, besto av en mann og en kvinnekropp satt sammen og dekorert med blant annet håndmodellerte sjokoladeroser og blader av hvit sjokolade.

Pris for beste brød
Konkurransen Nordic Bakery Cup startet tidlig søndag morgen og besto av landslagsbakerne Nikolai Meling, Erlend Volden og Knut Hammeren. På konkurranseprogrammet sto blant annet en meter høy figur laget av deig, flere typer brød og bakverk av søte deiger. Bakerne er med i den nordiske bakerkonkurransen for femte gang, og har aldri tidligere klart å slå svenskene. Norges lag vant prisen for beste brød, mens svenskene også denne gang tok totalseieren. Utmerkelsen for beste brød gikk til yngstemann på laget, Nikolai Meling (22), ansvarlig for bagetter, kuvertbrød og brød. Det ble stilt krav til bruk av forskjellige meltyper, surdeig, deigsvinn, utseende, samt vekt og mål på ferdig produkt. – Jeg var ikke fornøyd selv, så dette hadde jeg aldri forventet, forteller Nicolai overrasket. Erlend Løken Volden gjorde det også sterkt i kategorien søte deiger, som besto av brioche, croissanter, pain au chocolat, wienerbrød og søt hvetebakst, men måtte også her se seg slått av svenskene.

Nye skritt mot målet
- Norges Baker- og Konditorlandslag gjorde en fantastisk innsats i Stockholm, sier daglig leder i Baker- og konditorbransjens landsforening, Gunnar Bakke. - Det skandinaviske nivået er høyt, noe som ble understreket av de internasjonale dommerne i begge konkurranser. Lagene har satset bevisst på trening og konkurranser dette året og kan ta med seg verdifulle erfaringer. Vi har ambisjoner om å hevde oss i internasjonale konkurranser, og denne helgen viser at vi stadig tar nye skritt mot det målet, avslutter Gunnar Bakke.

Pressekontakt:
Daglig leder Baker- og konditorbransjens landsforening:
Gunnar Bakke
Mobil: + 47 97 01 95 91
gb@nhomd.no

Kommunikasjonskoordinator BKLF
Elin Vatnar Nilsen
Mobil: +47 93428850
elin@krem.no

Yngste deltaker på Norges Bakerlandslag, Nikolai Meling (22) vant prisen for beste brød  under Nordic Bakery Cup i Stockholm.
Yngste deltaker på Norges Bakerlandslag, Nikolai Meling (22) vant prisen for beste brød under Nordic Bakery Cup i Stockholm.
Sølv til jentene fra det norske Konditorlandslaget, Monica Smehagen Enebakk og Vibeke Løseth under Nordic Pastry Cup.