Solvik-Olsen undergraver Røe Isaksen
Kunnskapsminister Torbjørn Røe Isaksen hadde på nyåret en prisverdig oppfordring til fylkene om å gjennomføre tiltak for å få flere unge til å ønske å bli bussjåfører. Når tall fra Urbanet Analyse viser at det er behov for 14 000 sjåfører innen 2030, er dette gode signaler fra regjeringen.
Det oppsiktsvekkende er at den første til å slå bena under Røe Isaksens oppfordring, er samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen. Samferdselsministeren sier det i fremtiden vil være mer bruk for folk bak skrivebordet enn i sjåførstolen. Han presterte også å si at bussjåføren kommer til å bli like savnet som heisføreren. Vi vil derfor gjerne vite hva regjeringen egentlig mener? Ønsker regjeringen at flere unge skal søke sjåføryrket eller ikke?
Uttalelsene til Solvik-Olsen undergraver en hel bransje med yrkessjåfører som er stolte av jobben de har. Det vil bli svært vanskelig å rekruttere sjåfører til bransjen, når landets fremste representant for næringen sprer slike holdninger. Fakta er at vi trenger flere sjåfører, økt satsing på kollektivtrafikk og bedre fremkommelighet for kollektivtrafikken.
Det er vanskelig å tolke samferdselsministerens uttalelser på annen måte, enn at han forsøker å berede grunnen for en manglende satsing på kollektivtrafikk i neste NTP. Tar vi feil blir vil glade.
YTF ønsker at det jobbes systematisk for å få unge mennesker til å velge sjåføryrket, derfor heier vi på kunnskapsministeren i hans arbeid. Vi ønsker oss egne kollektivtraseer i de store byene, slik at bussene kan komme frem uten forsinkelser. Vi ønsker flere avganger på buss og bane. Dette er ting det bør satses på uansett hvor raskt – eller seint – utviklingen av førerløse busser går.
Av: Trude Valle, nestleder i Yrkestrafikkforbundet (YTF)
Nøkkelord
Kontakter
Ida Langdalen KristiansenKommunikasjons-ansvarlig
Tel:911 27 927Ida@ytf.noBilder
Om Yrkestrafikkforbundet
Yrkestrafikkforbundet er et fagforbund for deg som arbeider i transportsektoren. Vårt viktigste mål er å jobbe for at du som yrkessjåfør har en arbeidsdag å leve med og en lønn å leve for. Dette arbeider våre 16 medarbeidere i sekretariatet og nesten 400 tillitsvalgte rundt om i Norge med hver dag.
Følg pressemeldinger fra Yrkestrafikkforbundet
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Yrkestrafikkforbundet på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Yrkestrafikkforbundet
Ny Nasjonal Transportplan legger fortsatt opp til at vi skal bruke bilen22.3.2024 12:50:14 CET | Pressemelding
I Norge foregår 76,1% av all reising med en personbil. Det fortsetter regjeringen å legge til rette for i deres forslag til ny Nasjonal Transportplan (NTP) for perioden 2025-2036. Dette er en politikk Yrkestrafikkforbundet er bekymret over: "For å redusere køer og velge miljøvennlig transport, må kollektivtransport prioriteres," understreker forbundsleder Jim Klungnes. Han mener at NTPs nedprioritering av busstilbudet, spesielt utenfor storbyområdene, går imot nødvendig omstilling mot mer effektiv samferdsel.
Bussjåførene krever klar reallønnsvekst i lønnsoppgjøret 202422.3.2024 11:55:42 CET | Pressemelding
Oslo, 22. mars 2024 – Yrkestrafikkforbundet har i dag sammen med Fellesforbundet, Norsk Jernbaneforbund og Fagforbundet overlevert sine krav for lønnsoppgjøret 2024 til NHO Transport for å sikre bedre arbeidsvilkår for ansatte i bussbransjen under Bussbransjeavtalen (BBA).
Streikefondet har passert 100 millioner8.3.2024 12:31:44 CET | Pressemelding
I en tid preget av økonomisk usikkerhet, global uro, og en stadig dyrere hverdag, står Yrkestrafikkforbundet sterkt rustet til å møte utfordringene som venter. Med et medlemstall på grensen til 13 000 og et streikefond som nå har oversteget 100 millioner kroner, markerer YTF en historisk økonomisk milepæl.
Kraftig lønnsstigning for utenlandske lastebilsjåfører – Men fortsatt langt under norsk minstelønn1.11.2023 12:00:00 CET | Pressemelding
I Yrkestrafikkforbundets ferske grenseundersøkelse kommer det frem at snittlønnen til utenlandske lastebilsjåfører har økt med 54% på to år, fra 1450 til 2223 euro. Men fortsatt er det bare 1 av 5 som får norsk minstelønn når de kjører i Norge.
Presseinvitasjon - fremleggelse av YTFs grenseundersøkelse 20231.11.2023 12:00:00 CET | Presseinvitasjon
Grenseundersøkelsen til Yrkestrafikkforbundet er et barometer for hvordan lønns- og arbeidsvilkårene er for utenlandske godssjåfører i Norge. Undersøkelsen ble først gjennomført i 2014 og har siden blitt gjennomført annethvert år siden 2017.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom