Sølv til Norges Konditorlandslag

10.10.2015 19:27 | Baker- og Konditorbransjens Landsforening

Lørdag tok konditorene Vibeke Løseth og Monica Smehagen Enebakk sølv i Nordic Pastry Cup i Stockholm foran Sverige, mens Danmark vant.

- Vi er litt skuffet, men selvfølgelig er vi også ganske så fornøyd med å ha slått de svenske regjerende mesterne, sier jentene, som forteller om en tøff konkurransedag som startet allerede klokken syv lørdag morgen. Det norske laget hadde valgt «50 shades of grey» som tema, mens danskene hadde valgt «Robin Hood» og svenskene «Disco».

Mye trening ligger bak
På ni timer produsere det norske laget en meter høy sjokoladeskulptur, dessert til åtte personer, sjokoladeterte og iskake. Begge jentene forteller at de har trent til konkurransen i flere måneder og at de har jobbet ekstra mye for å perfeksjonere konkurranseprogrammet de siste par ukene. Både Vibeke og Monica er nye på Konditorlandslaget i år og bor på hver sin kant av landet. Sammen med coach Bernhard Azinger og reserve Marte Krystad har de jobbet seg frem til uttrykk og smaker.

Sjokoladefigur av 25 kg sjokolade
- Sjokoladefiguren på over en meter var kanskje det vanskeligste, og det var også der det gikk litt galt, forteller Vibeke. Det gikk et sukk gjennom hele salen da et av sjokoladeelementene falt av den store sjokoladeskulpturen, og knuste.  Sjokoladefiguren, som var laget av over 25 kilo sjokolade, besto av en mann og en kvinnekropp satt sammen og dekorert med blant annet håndmodellerte sjokoladeroser og blader av hvit sjokolade. Figuren ble fraktet i deler til Stockholm og satt sammen og dekorert under konkurransen. Som ekstra effekt sto figuren på en kasse som lot lett røyk sive ut rundt sjokoladekroppene.

Dekorert med kuler fylt med champagne
De åtte individuelle dessertene bar preg av luksus ved at de var pyntet med spiselige gelekuler med flytende champagne i midten. Kulen ble plassert på toppen av desserten, i en liten sjokoladeskål. Dessertene besto ellers av en Macedamiabunn med pralinkrøsnj, plommekompott og hvit sjokolademousse. Desserttallerkenene var dekorert med chiliganache, hvit sjokolade og klar plommegele med limezest. Iskaken hadde smak av vanilje, bringebær, jordbær og lichi. Som bunn på iskaken var det bruk en bunn av kokos samt en marengsbunn. Sjokoladekaken besto av en sjokolademousse, jordbær/yuzugele, cashewkrokan, Dulchyganache på en bunn av macadamianøtter.

Bilde1: Landslagskonditorene Monika Smehagen Enebakk og Vibeke Løseth. Etter ni timers intens jobbing klarte de å kapre sølvet foran svenskene. Danmark vant.  (Foto: Elin Vatnar Nilsen)

For mer informasjon om Baker- og Konditorlandslagene:

Pressekontakt:
Daglig leder Baker- og konditorbransjens landsforening:
Gunnar Bakke
Mobil: + 47 97 01 95 91