Bryggeri- og drikkevareforeningen

Solid vekst for småbryggerier

Norske småskalabryggerier økte sitt ølvolum med 25 prosent i 2015. Samtidig skaper de nye arbeidsplasser over hele landet. En av fem norske bryggeriarbeidsplasser er nå i de nye småbryggeriene.

- Totalt dreier det seg om 270 arbeidsplasser fordelt på 77 kommuner fra Lindesnes i sør til Longyearbyen i nord. Vi er vitne til en fantastisk næringsutvikling i distriktene som også skaper vekst for lokalmatprodusenter og reiselivsaktører, sier direktør Petter Nome i Bryggeri- og Drikkevareforeningen.

Småbryggeriene står for knappe fire prosent av ølet som drikkes i Norge, men 20 prosent av bryggeriarbeidsplassene. De fem største er Nøgne Ø i Grimstad, Lervig Aktiebryggeri i Stavanger, Berentsens Brygghus i Egersund, Ægir Bryggeri i Flåm og Kinn Bryggeri i Florø.

Blant de større småbryggeriene er det Kinn Bryggeri som har størst vekst, mens større regionale aktører som 7 Fjell i Bergen, Austmann Bryggeri i Trondheim og Amundsen Bryggeri i Oslo også har stor framgang.

Blant de mange mindre bryggeriene er det noen som har doblet ølsalget fra 2014 til 2015.

-  Vi regner med fortsatt vekst for småbryggeriene i flere år framover, sier Nome, som ikke utelukker at markedsandelen for de nye øltypene kan nå opp i 8-10 prosent før år 2020.

- Samtidig er det store spørsmålet hvor mange bryggerier og øltyper det er plass til i Norge. Vi må forvente at noen kaster inn håndkleet etter hvert, men foreløpig er det svært få som har gitt opp.

Det er registrert langt over 100 småskalabryggerier i Norge, men mange av disse er enten svært små eller ennå ikke i produksjon. Bryggeri- og Drikkevareforeningen har i dag 102 medlemmer, hvorav 94 er småskalabryggerier med en produksjon som varierer mellom noen få tusen liter opp mot halvannen million liter i året.

Om Bryggeri- og drikkevareforeningen

Bryggeri- og drikkevareforeningen
Middelthunsgate 27

92031080 / 40215198http://www.drikkeglede.no

Bryggeri- og drikkevareforeningen (BROD) jobber for bedre vilkår for norske bryggerier og drikkevareprodusenter.

Følg pressemeldinger fra Bryggeri- og drikkevareforeningen

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Bryggeri- og drikkevareforeningen på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Bryggeri- og drikkevareforeningen