Solid resultat og god vekst for Danske Bank
Resultatet før skatt etter første halvår ender på 1 442 MNOK, og dette er en økning på 45 prosent fra samme periode i fjor. Resultatet skyldes økte netto renteinntekter primært som følge av høyere volumer, høyere handelsinntekter som følge av økt kundeaktivitet, særlig på rente- og valutasiden samt lavere nedskrivninger. Dette gir en ROE før skatt for perioden på 14,9 prosent.
- Vi er fornøyd med resultatet vi leverer i første halvår. Det viser at vi er i stand til å levere godt til kundene våre, fortsette veksten og at dette også kaster av seg for oss som bank, sier landssjef Trond F. Mellingsæter.
Nye kunder og heder for aktive fond
I løpet av perioden har en rekke nye kunder valgt banken. Nye Trøndelag fylkeskommune, Helse Sør-Øst og Helse Midt-Norge er eksempler på kunder som har foretrukket Danske Bank som hovedbankforbindelse.
- Vi er stolte av at vi har trukket det aller lengste strået i disse prestisjefylte anbudskonkurransene, der pris bare har vært en av parameterne vi har blitt mål på. Det viser at vi treffer på ekspertisen og løsningene vi tilbyr bedriftskundene, sier Mellingsæter.
Ekspertisen anerkjennes også blant bankens fondsprodukter, der Dine Penger i sin årlige kåring trekker frem Danske Invest Norge Vekst som det norske fondet med best meravkastning de siste fem årene.
- Dagens lavrentescenario gjør at mange må se til fond for å finne en avkastning som gjør at sparepengene ikke spises opp av inflasjon. Topplasseringen for Danske Invest Norge Vekst hos Dine Penger gjør at vi hver dag kan sitte rakrygget ovenfor disse kundene. Vi har svært gode produkter og løsninger som med rett rådgivning skal gjøre det lett for kundene å planlegge sin økonomiske framtid, fortsetter Mellingsæter.
I løpet av perioden har også Paal Karstensen startet i banken og vil få overordnet ansvar for spare- og investeringsområdet i Norge.
Økt digitalisering
Den digitale utviklingen har lenge vært et toneangivende tema i personmarkedet, og begynner nå for alvor å gjøre seg gjeldende for bedriftsmarkedet også. Tre av fire nye bedriftskunder blir nå kunde på egenhånd gjennom fullstendig digitale og selvbetjente løsninger.
- Det snakkes mye om digitalisering av bankhåndverket - særlig i personmarkedet, men vi ser et enormt potensiale også i bedriftsmarkedet. Derfor etablerer vi nå en digital enhet innen dette området i Norge, sier Mellingsæter.
For å supportere denne utviklingen har banken lansert nye nettsider i løpet av perioden, som fokuserer på de ulike livsfasene både i privatpersoner og bedriftenes liv.
Kontakter
Stian ArnesenKommunikasjonssjef
Tel:+47 970 123 50stian.arnesen@danskebank.noDokumenter
Om Danske Bank
Historien om Danske Banks virksomhet i Norge går tilbake til etableringen av Privatbanken i 1859. I dag er banken landets tredje største.
Våre 963 ansatte betjener kunder i personmarkedet og bedriftsmarkedet i tillegg til store institusjonelle kunder fra 26 lokale bankkontor og fire regionale finanssentre. Norge er et av Danske Banks kjernemarkeder.
Danske Bank er en nordisk universalbank med sterke regionale røtter og tette forbindelser til resten av verden.
Vi betjener mer enn 3,4 mill. privatkunder, bedriftskunder og institusjonelle kunder og tilbyr – ut over bankaktiviteter – livsforsikrings- og pensjonsprodukter, realkreditt, kapitalforvaltning, eiendomsmeglerservice og leasing. Vi er drevet av ønsket om å gjøre viktige finansielle beslutninger og dagligbank enkelt, og vår målsetning er å alltid skape langsiktig verdi for våre kunder, investorer og de samfunn vi er en del av.
Danske Bank har hovedkontor i København og er notert på Nasdaq Copenhagen.
Følg pressemeldinger fra Danske Bank
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Danske Bank på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Danske Bank
Finanstilsynet godkjenner salg av Danske Banks personkundevirksomhet7.2.2024 08:02:09 CET | Pressemelding
Det norske finanstilsynet har godkjent salget av Danske Banks norske personkundevirksomhet.
Sterkt år for Danske Bank Norge2.2.2024 07:54:26 CET | Pressemelding
Danske Bank legger i dag frem sitt årsresultat. Konsernets regnskap viser at særlig bedrifts- og storkundesegmentet leverer historisk sterke tall i Norge. I et år som har vært økonomisk utfordrende for mange kunder, har banken jobbet med å ivareta kunder som havner i en finansiell krevende situasjon.
Danske Bank endrer rentene20.12.2023 15:18:05 CET | Pressemelding
I takt med utviklingen i markedet øker Danske Bank renten på boliglån med 0,25 prosentpoeng og innskudd inntil 0,25 prosentpoeng.
Konkurransetilsynet godkjenner Nordeas kjøp av Danske Banks personkundevirksomhet15.12.2023 11:59:12 CET | Pressemelding
I dag, fredag 15. desember 2023, har Konkurransetilsynet godkjent salget av Danske Banks norske personkundevirksomhet til Nordea.
Konkurransetilsynet forlenger beslutningsprosessen knyttet til Nordeas kjøp av Danske Banks personkundevirksomhet7.11.2023 08:03:28 CET | Pressemelding
I dag, tirsdag 7. november 2023, har Konkurransetilsynet besluttet å forlenge beslutningsprosessen knyttet til Nordeas kjøp av Danske Banks norske personkundevirksomhet, inkludert 15 Danske Invest Horisont-fond. I en pressemelding som ble offentliggjort 7. juni 2023, annonserte Danske Bank at banken ville trekke seg ut av det norske personkundemarkedet, og i en pressemelding publisert 19. juli 2023 annonserte banken at Nordea ville være kjøper av personkundevirksomheten i Norge. Det er Danske Banks vurdering at transaksjonen ikke gir opphav til konkurranseutfordringer, og Danske Bank forplikter seg til å gjøre overgangen så smidig som mulig for både kunder og ansatte. Avhengig av godkjenning, forventes transaksjonen fortsatt å være fullført innen utgangen av 2024.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom