Solid inntrykk av Bring Trucking
Et BBC-innslag i mars ga inntrykk av kritikkverdige lønns- og arbeidsvilkår i Posten Norges slovakiske datterselskap, som kjører internasjonale transporter. På bakgrunn av reportasjen dro Øverland til Slovakia sammen med Erling Wold, som også sitter i Posten Norges styre som ansatterepresentant fra Postkom.
God oversikt
– Påstandene var så graverende at jeg som konserntillitsvalgt ikke kunne overse dem. Jeg ønsket å dra til Slovakia for å se, høre og prøve å finne ut av hvor mye hold det var i dem. Det eneste jeg forventet, var at jeg kunne bevege meg fritt hos Bring Trucking, noe som ble innfridd, sier Øverland.
Han forteller at de ble møtt av ryddige forhold.
– Vi møtte et selskap som virket veldig ryddig og godt satt opp, med en stab som virkelig hadde oversikt over oppdrag, sjåfører, biler og utskiftninger. Nye sjåfører som kom inn, måtte gjennom tester på ferdigheter og rusmidler, forteller Øverland.
Tilfredse sjåfører
Fagforeningslederen plukket selv ut et stort antall sjåfører som han pratet med.
– Jeg trodde jeg kom til å høre mye negativt om ufrie forhold og pålegg fra arbeidsgiver. Historiene jeg fikk, var nesten stikk motsatt. Sjåførene fortalte at de selv kunne bestemme turnusen sin, de hadde betalt reise til og fra bilen, og de fikk innfridd avtalene de hadde om lønn og diett. Flere hadde kjørt for andre firmaer, og mente Bring Trucking var det beste og ryddigste. Samtlige sjåfører ga inntrykk av å være tilfredse, og det var en åpen tone mellom ledelse og sjåfører. Kort sagt – det BBC-historien fortalte, fant jeg ikke. Jeg var opptatt av at regelverket som faktisk finnes, blir fulgt. Det fikk jeg bekreftet. Informasjonen vi fikk gjennom et kort besøk, er ikke en garanti for at det ikke finnes forbedringspunkter, men inntrykket var positivt.
Øverland var også interessert i hvorfor sjåførene hadde valgt et yrke hvor de må reise gjennom halve Europa, og ofte sove og spise i bilene.
– Noen sa at «det er livet mitt». Andre fortalte at de ikke kunne forsørge familien med lønnen de får for eksempel hjemme i Romania, men at de kan det med lønnen de får i Bring Trucking.
Utfordrende bransje
Han understreker at internasjonale transporter er en bransje med store utfordringer.
– Etableringsterskelen er relativt lav, noe som gjør at bransjen i stor grad har useriøse aktører. Det skaper utfordringer både for dem som vil opptre seriøst i markedet, og for dem som tar arbeid hos disse aktørene. Internasjonale transporter skaper også utfordringer knyttet til ulike konkurransevilkår og lønnsnivå i lavkost- og høykostland. Men dette er en konsekvens av EUs lovgivning, og et regelverk som Norge er en del av gjennom EØS-avtalen. Dette kan man like eller mislike – men så lenge regelverket er slik, må man forholde seg til det, og ikke angripe hverken sjåfører eller seriøse selskaper som følger regelverket.
Hever standarden
Øverland mener Brings eierskap er med på å heve standarden i bransjen.
– Så lenge Bring Trucking er i eliten blant selskaper og klarer å være bærekraftige, vil de også være attraktive for de beste sjåførene, som leverer de beste tjenestene. Det gjør igjen at bransjen vil løfte seg – fordi useriøse aktører da vil miste kunder. Å trekke Bring ut av dette markedet vil bare gjøre at vi mister muligheten til å påvirke bransjen positivt. Det er samtidig viktig at store oppdragsgivere stiller krav til transportørene, slik for eksempel Ikea gjør.
Kontakter
John Eckhoffpressesjef
Tel:+47 913 97 071john.eckhoff@posten.noBilder
Om Posten Norge
Posten Norge AS er et nordisk post- og logistikkonsern som utvikler og leverer helhetlige løsninger innenfor post, kommunikasjon og logistikk, med Norden som hjemmemarked. Konsernet møter markedet med to merkevarer, Posten og Bring: Posten kjennetegner tilbudet til privatkunden, postkontornettet og den daglige postdistribusjonen til hele det norske folk. Bring retter seg mot bedriftskunder innen post og logistikk i Norden, og består av spesialister med spisskompetanse innenfor hvert sitt område.
Følg pressemeldinger fra Posten Norge
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Posten Norge på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Posten Norge
Grønt og blått frimerke markerer Oslo som europeisk miljøhovedstad26.12.2018 12:00:00 CET | Pressemelding
Blå fjord, grønn skog – og den europeiske miljøhovedstaden i midten.
Juleposten kom fram24.12.2018 12:00:00 CET | Pressemelding
Fra Postens terminaler over hele landet meldes det om rekordmange pakker i desember – og rent bord julaften.
Denne helgen MÅ du huske to ting15.12.2018 12:41:01 CET | Pressemelding
Fristen for å sende post som skal rekke frem til jul er i morgen, søndag. Og så må du hente pakkene dine så fort som mulig.
Mye julepost med digitale frimerker15.12.2018 08:45:00 CET | Pressemelding
For første gang kan juleposten sendes med digitale frimerker. Bare den siste uken er det skrevet hele 50.000 koder.
Posten vurderer ytterligere sentralisering13.12.2018 14:34:13 CET | Pressemelding
Fallet i brevvolumene skjer raskere enn noensinne, og Posten varsler ytterligere tiltak for å møte de økonomiske konsekvensene av dette.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom