Solid første kvartal

OBOS-konsernet leverte i første kvartal 2018 et resultat før skatt på 541 millioner kroner mot 303 millioner kroner i fjor.

Illustrasjon fra prosjektet Lillo gård i Nydalen.

Det gode resultatet skyldes god underliggende drift i samtlige forretningsområder, og ferdigstillelse av flere boliger enn samme periode i fjor. OBOS kan først inntektsføre resultater fra boligprosjektene når de er ferdigstilt og overlevert kjøper. Da det kan ta opp mot to år å ferdigstille et boligprosjekt, er det boliger solgt i 2016 som nå gir resultater. Motsatt vil et lavere salg i 2017 redusere resultatene til OBOS fra 2019 og fremover.

Solgt 657 nye boliger

OBOS-konsernet har i første kvartal solgt til sammen 657 boliger til en samlet salgsverdi på 2,37 milliarder kroner. Tilsvarende tall i fjor var 1074 boliger til en samlet salgsverdi på 4,0 milliarder kroner. Salgene var fordelt med 52 prosent i Norge og 48 prosent i Sverige. Korrigert for samarbeidsprosjekter var boligsalget samlet 612 boliger til en salgsverdi på 2,12 milliarder kroner.

Vendepunkt i boligmarkedet

– Siste halvår 2017 var preget av et svakt nyboligmarked, men vi ser nå tegn til et vendepunkt til det positive i markedet, både hos oss og hos våre konkurrenter. OBOS har en god prosjektportefølje, spesielt i Oslo, og vil legge ut nye prosjekter i takt med økt etterspørsel, sier konsernsjef Daniel Kjørberg Siraj. I bruktboligmarkedet er tendensen enda klarere. I de fire første månedene i år har prisene steget med 6,6 prosent i OBOS og 6,5 prosent i Norge.

Solid egenkapital

OBOS har nå en bokført egenkapital på over 20 milliarder kroner, og en verdijustert egenkapital på over 30 milliarder kroner.

– Dette gjør OBOS til en meget solid bedrift rustet til å fortsette arbeidet med å bygge framtidens samfunn og oppfylle boligdrømmer, sier konsernsjef Siraj.

Illustrasjon fra prosjektet Lillo gård i Nydalen.