Grev Wedels Plass Auksjoner

Solgte Munch-trykk for over fire mill.

12.12.2016 15:47 | Grev Wedels Plass Auksjoner

Grev Wedels Plass Auksjoner avholdt mandag sin årlige Munch-auksjon. Det dyreste trykket ble klubbet for 720.000 kroner.

Totalt ble det omsatt Munch-trykk for over fire millioner kroner. Det dyreste objektet under auksjonen var trykket ”Måneskinn. Natt i Saint-Cloud” (1895) – et eksklusivt og nummerert grafisk verk, som opprinnelig stammer fra den såkalte Meier-Graefe Mappen.

I tillegg ble trykket ”Têtê-à-têtê” fra den samme mappen solgt for 360.000 kroner.

Rekordpris

- Det er uhyre sjeldent slike trykk er fremme på auksjon. Dette er virkelig noe for feinschmeckere. Det er første gang vi har hatt slike nummererte trykk fra Meier-Greafe mappen på auksjon noensinne. Vi er særlig fornøyd med salget av ”Måneskinn. Natt i Saint-Cloud”, som oppnådde en rekordpris, sier auksjonarius og daglig leder, Hans Richard Elgheim hos GWPA.

- Vi er vant til at de dyreste trykkene går til utenlandske samlere. Det var også tilfelle denne gangen, sier Elgheim.

Totalt 33 objekter var med under auksjonen mandag. Blant de øvrige høydepunktene under seansen på Hotel Continental i Oslo; Fargetresnittet ”Birgitte III” ble solgt for 350.000 kroner, mens  ”Portrett av modell” gikk for 300.000 kroner.

Håndskrevet brev

Et håndskrevet brev fra Edvard Munch til Hanna Brieschke”, som var modell for kunstneren i årene 1932-1942, ble solgt på auksjonen for 15.000 kroner. Brevet har vært i Brieschkes families eie siden det ble sendt til henne fra Munch.

I brevet skriver Munch følgende: ”Ærede frue Vil DE være så venlig at ringe ut til mig i morgen mandag (overstrøket) Tirsdag helst kl. 10.00 form – Hvis ikke s. kl. 3 ½ efterm. Ærbödigst Edvard Munch”.

Edvard Munch på prestisjeliste

Prisene på kunst av Edvard Munch (1863-1944) har økt med 30 prosent i 2016, sammenliknet med året før. Som grafiker ligger Munch helt i toppsjiktet internasjonalt.

Ferske tall fra den internasjonale kunstdatabasen, Artprice.com, viser at den norske kunstneren Edvard Munch en av verdens mest ettertraktende grafikere. Munch er i et eksklusivt selskap med verdenskjente navn som Andy Warhol, Pablo Picasso og Roy Lichtenstein. De siste to årene har Munch blitt rangert på 4. plass over verdens mest attraktive grafikere, med Rembrandt på 5. plass. Det er mengden grafikk som blir omsatt på auksjon, og prisene som blir oppnådd som avgjør en kunstnerens rangeringen på listen.

- Munch-markedet de siste fem årene har inneholdt noen spektakulære priser. Dette er enkeltnoteringer som naturligvis virker stimulerende på markedet, men grafikkmarkedet lever litt sitt eget liv og der har trenden vært positiv helt fra finansmarkedene kom til hektene igjen etter tilbakeslaget i 2008-2009, sier Hans Richard Elgheim.

Ifølge kunstdatabasen Artprice.com har prisene kunst av Edvard Munch økt med hele 31 prosent i år. Prisoppgangen skyldes blant annet at det har vært omsatt flere kostbare oljemalerier via internasjonale auksjonshus den siste tiden, deriblant ”Pikene på broen” og ”Ung kvinne på verandaen”, som nylig ble solgt på auksjon i New York.

Hans Richard Elgheim på telefon: 92042306.

Om Grev Wedels Plass Auksjoner

Grev Wedels Plass Auksjoner
Gamle Logen, Grev Wedels Plass 2

Grev Wedels Plass Auksjoner AS ble etablert i 1992, og feirer 25-årsjubileum i 2017. Vi har siden starten holdt til i Gamle Logen på Grev Wedels Plass, i en historisk bydel med Oslos største konsentrasjon av kulturinstitusjoner. GWPA er et nisje-auksjonshus spesialisert på Edvard Munchs kunst, norsk 1800- og 1900-tallskunst i høyere prisklasser. Våre auksjoner markerer seg hver sesong som en viktig begivenhet i kunstmarkedet.

Følg saker fra Grev Wedels Plass Auksjoner

Registrer deg med din epostadresse under for å få de nyeste sakene fra Grev Wedels Plass Auksjoner på epost fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.