Solbær, stikkelsbær og rips - naturens supermat

Rips, solbær og stikkelsbær vekker minner om bestemors hage for mange. Disse bærsortene går under betegnelsen Ribes, fra det latinske navnet, og smaker herlig av sommer. Og når de i tillegg er rike på vitaminer, fiber og antioksidanter, så er de vel verd å ta vare på. På Bærgården i Sylling, samt hos flere andre dyrkere omkring i landet, har de tatt i bruk espalierdyrking av disse bærene.

Rips-klaser; som perler på en snor. Smaken av sommer.

Bærene henger i plukkehøyde, noe som gjør at klasene er enkle å plukke. Og her henger de – som perler på en snor – fristende og i store klaser. De bare venter på å bli plukket og kjørt ut til en butikk nær deg. Så har du ikke buskene i egen hage, da er butikken stedet.

Rips

Rips finnes som røde, gule og hvite bær, men det er de røde og hvite som er mest vanlig hos oss. Rips kan spises naturell til dessert med sukker, vaniljesaus, til is eller med melk. Rips kan også brukes til syltetøy, saft og gelé enten alene eller sammen med andre bær. Rips har et høyt innhold av vitamin C som styrker immunsystemet og øker opptaket av jern fra andre matvarer. Rips har også et høyt innhold av kostfiber som er gunstig for fordøyelsen.

Solbær

Det mest kjente er det blåsvarte bæret, men det finnes også grønne sorter. I Norge har solbær vært kjent siden 1600-tallet, og ble da brukt til medisinske formål før man oppdaget at de også kunne brukes til vin og annen matlaging. Solbær kan spises naturell til dessert med sukker, is eller med melk, og ypperlig til syltetøy, saft og gelé. Solbær har et høyt innhold av vitamin C som styrker immunsystemet og øker opptak av jern fra andre matvarer. Solbær er også en kilde til vitamin E som bidrar til å beskytte cellene mot oksidativt stress, samt kalium som bidrar til å opprettholde normalt blodtrykk. Solbær har også et høyt kostfiberinnhold som er gunstig for fordøyelsen.

Stikkelsbær

Stikkelsbær kommer opprinnelig fra Kaukasus og det vestlige Afrika, og man begynte med å dyrke dem frem i Norden fra 1600-tallet. Stikkelsbær kan variere i utseende - fra runde, noe avlange, grønne, gule, røde og lilla. Stikkelsbær kan spises naturell, men er også ideell til å lage gelé, chutney, saft og til sylting. Kjempefine å bruke i paier og kaker. Deilig garnityr til kjøtt og fiskeretter.

Oppskrifter:

Grove solbærlapper

Sommersalat med rips og stikkelsbær

Stikkelsbærchutney

Rips- og bringebærsyltetøy

Solbærsyltetøy

Solbærsmoothie med rips

Kontaktperson: Anne Kari Skjørdal, Oslofjorden Frukt & Bær, tlf. 413 06 984, e-post: annekari@oslofjordenfruktogbaer.no

Rips-klaser; som perler på en snor. Smaken av sommer.
Grove lapper med solbær og rips
Sommersalat med stikkelsbær og rips
Bringebær- og ripssyltetøy
Solbærsyltetøy