Søker forskerspirer opptatt av barn, mat og helse

Nofima leder nytt internasjonalt stipendiatprogram som skal finne nye måter å løse problemene med overvekt. Oppmerksomheten rettes mot å få barn til å velge sunne alternativ.

Elleve stipendiater fra ulike land skal rekrutteres, og disse får sjansen til å forske ved miljøer med internasjonalt anerkjent kompetanse innenfor fagområder sensorisk oppfattelse, matglede, matvalg og matadferd.

Målet med doktorgradene vil være å utvikle sunnere matvaner hos barn. For å lykkes må man få barn til å like og aktivt velge sunn mat.

– Vi ønsker å gi unge, dyktige og innovative forskerspirer muligheten til å utvikle førsteklasses kompetanse innenfor flere matforskningsfelt, sier prosjektleder for Edulia, Nofimaforsker Paula Varela Tomasco.

Stipendiatenes konkrete oppgaver

Den overordnede hensikten med programmet er å forstå bedre hvordan ulike faktorer påvirker hverandre og fungerer som hindre for å få barn til å spise sunt, og naturlig nok også hvordan man kan håndtere disse hindrene.

Av konkrete oppgaver skal stipendiatene i Edulia:

• Utvikle markeds- og nugdingstrategier.
  • Studere sosiale relasjoner og mønstre mellom likesinnede og i familier
  • Studere markedsføring i sosiale medier
  • Identifisere sensoriske og ikke-sensoriske parametere som påvirker matvalg
  • Utvikle produkter som kan stimulere til sunne matvaner gjennom matglede
  • Undersøke barns matvalg i reelle situasjoner.

– Edulias fremste bidrag vil være opprettelsen av en særdeles kompetent arbeidsstyrke. Fra et vitenskapelig perspektiv vil Edulia bevege seg bort fra den klassiske tilnærmingen å «lære barn hva som er sunt», til å finne nye måter for å få barn til å like og aktivt velge sunne matvarer, og å utvikle langvarige sunnere kostvaner, avslutter Paula Varela Tomasco.

Fakta om programmet

Programmet er en del av Marie Curie Training Network, finansiert av EU gjennom Horisont 2020. Deltakerne i programmet er alle internasjonalt anerkjente miljøer.

Fire universitet: Universitetet i Firenze (Italia), Wageningen Universitet (Nederland), Aarhus Universitet (Danmark) og Universidad de la República i Uruguay. Av forskningsinstitutt deltar i tillegg til Nofima også INRA og Institut Paul Bocuse Research Centre begge i Frankrike.

Følgende matprodusenter deltar: Tine, Arla, Samontana (Italia) samt Elior og Diana (begge Frankrike).