Snømengdene gjør feilrettingen krevende

Ifølge Meteorologisk institutt er det kommet over 400 prosent mer snø enn i et normalår på Sørlandet. De store snømengdene gjør feilrettingen etter strømbruddene svært utfordrende og tidkrevende.

Agder Energi Nett fortsetter å ha fullt fokus på feilrettingsarbeidet, og har god tilgang på montørressurser.

Når det oppstår strømbrudd setter Agder Energi Nett umiddelbart i gang med å legge om strømforsyningen til kundene så langt det er mulig, og setter i gang feilsøkings- og feilrettingsarbeid, for at kundene skal få tilbake strømmen så raskt som mulig.

På grunn av uværet i helgen var det ikke mulig å bruke helikopter til å befare strømnettet. Montørene måtte derfor befare linjenettet til fots, og det gjør at feilrettingsarbeidet tok tid.

De store snømengdene gjør fremkommeligheten i terrenget vanskelig. Montørene har flere steder måtte gi opp å kjøre snøscooter, og må derfor gå på truger og bære med seg nødvendig utstyr. Det vil derfor kunne ta tid før montørene kommer frem til feilstedene og kan begynne reparasjonsarbeidene. Montørene forteller at de kan bruke opptil en time for å komme inn til feilsteder som er kun 150 meter fra bilvei. Mange steder er det også flere, omfattende feil på det samme linjestrekket som kan være flere kilometer langt, og da tar det tid før kundene får strømmen tilbake.

Mandag settes helikopter inn i feilsøkings- og feilrettingsarbeidet, slik at montørene raskere kan komme i gang med reparasjonsarbeidene. Det vil likevel ta tid før strømforsyningen er gjenopprettet til alle. På grunn av snømengdene vil det også kunne oppstå nye strømbrudd.

Advarer mot lavthengende strømlinjer
Mye tung og våt snø fører til at strømlinjer henger i farlig lav høyde flere steder på Agder. Dersom en oppdager lavthengende strømlinjer, linjer som har falt på bakken, og trær som har falt ned på linjene, er det viktig å holde god avstand – berøring er livsfarlig!

Det er viktig at foreldre/foresatte informerer barn og unge om at strømlinjene ikke må berøres, verken med hender, skistaver, greiner eller noe annet. Det er også farlig å være nær eller berøre vegetasjon som er i kontakt med strømlinjene.

Meld fra om slike situasjoner til kundesenteret på telefon 38 60 72 72.

Birkeland i Hægebostad: OneCo og Otera på oppdrag for Agder Energi Nett for å ordne feilen på strømlinjene som vinterværet har forårsaket.