Verisure

Snart vinterferie: - Folk burde bekymre seg mer for innbrudd!

I en representativ undersøkelse svarer hele 79 prosent at de er helt eller delvis ubekymret for innbrudd i egen bolig. – Når samme undersøkelse også viser at en av fire sier de kjenner noen som har opplevd innbrudd, burde folk bekymre seg mer, advarer Peter Batta i Huseiernes Landsforbund. – Ved å følge enkle råd kan man redusere risikoen for å komme hjem fra vinterferie til endevendt hus, sier Batta.
– Ved å følge enkle råd kan man redusere risikoen for å komme hjem fra vinterferie til endevendt hus, sier Peter Batta i huseiernes Landsforbund.

I en landsrepresentativ undersøkelse som YouGov har gjennomført for Verisure, svarer 16 prosent at de er helt ubekymret og 63 prosent svarer de er delvis ubekymret til at innbrudd kan forekomme i sin bolig.

Det får Peter Batta i Huseiernes Landsforbund til å reagere. – Ved hver eneste ferie er det mange som kommer hjem til hus hvor det har vært innbrudd. Huset er ikke trygt for innbruddstyver hvis man ikke tar sine forholdsregler, sier han. ­– Når vi vet at det bare er cirka 20 prosent av boligene som er utstyrt med overvåket alarmanlegg er det mange som føler seg trygge uten grunn. Det er svært sjelden at det oppstår innbrudd i hus med alarm, derfor får våre medlemmer både rabatt på alarmen og forsikringen ved installasjon, sier Batta.

Pass på frost i rør

Leder for Norges største alarmstasjon, Eva Overholt i Verisure, sier moderne alarmanlegg gjør mer enn bare å varsle ved brann og innbrudd. De nyeste anleggene gir også mulighet til å overvåke boligen med smartkamera, samtidig som man kan fjernstyre alarm, dørlås, temperatur og lys med smarttelefonen. I tillegg kan man få tidlig varsel ved vannlekkasje. I løpet av et år er det tusenvis av tilfeller med vannlekkasjer på grunn av frost i rørsystemer. Svært mange av disse tilfellene skyldes temperaturfall når man ikke er hjemme, som i vinterferien hvor det kan være kaldt, sier Overholt.

Dette kan du gjøre før du drar

Vinningsforbrytere forbereder seg ofte før de slår til. De går gjerne flere runder i nabolaget for å merke seg hvilke hus som virker forlatte. Derfor kan det lønne seg å tenke som tyven og motarbeide dette inntrykket, sier sikkerhetseksperten Overholt, som har utarbeidet ”innbruddstyvens sjekkliste” som du kan følge før du drar på vinterferie.

Innbruddstyvenes sjekkliste:

1. Oppkjørselen er ikke måkt

Enten man vil eller ikke, må oppkjørselen måkes. Be derfor en snill nabo om å måke eller tråkke spor etter snøfall.

2. Gardinene er trukket for

Ved å trekke for gardinene viser du at ingen er hjemme. Ha heller gardinene åpne og gjem vekk synlige verdigjenstander. La ting stå framme slik at huset ser bebodd ut.

3. Lyset er skrudd av

Et mørkt hjem er som regel ubebodd. Innbruddstyver spaner som oftest over et hus i lengre tid, derfor kan det være lurt å endre lysbildet ved hjelp av automatisering eller fjernstyring.

4. Visne planter

Visne planter viser at ingen er der for å stelle dem. Vann derfor plantene godt før du drar, og få en nabo til å vanne.

5. Full postkasse

Hvis ingen henter posten, vil postkassen fylle seg opp. Pass derfor på å ha et Nei Takk til reklame-merke på postkassen, avbestill avisabonnementet midlertidig eller få naboen til å ta inn posten for deg.

6. Tomme søppeldunker

De aller fleste produserer avfall i løpet av en ukes tid. Pass derfor på at det ligger litt avfall i søppeldunken. Er du borte lenge kan du få naboen til å kaste litt søppel hos deg.

7. Tom og ulåst garasje

En tom garasje uten verken bil eller ski, er en god indikator på at ingen er hjemme. Lås derfor garasjedøren før du drar.

8. Sosiale medier

Også tyver har internett. Det er lett å finne ut hvem som bor på en adresse. Tyvene kan lett søke deg opp og sjekke om du har lagt ut feriebilder på sosiale medier. Vær derfor forsiktig med å legge ut feriebilder og plasseringer av hvor du er, eller sørg for at du har en lukket profil.

9. Stille i huset

Ingen lyder, ingen hjemme. Skru derfor på en radio som kan spille for huset i ferien. Gjerne med tidsstyring fra et tidsur eller smartkontakt med alarmanlegget.

10. Synlig alarmmerke

De fleste innbruddstyver unngår hus med boligalarm, naturlig nok. Derfor er det lurt å skaffe seg et godt alarmsystem med synlig merking og tilkoblet alarmstasjon.

Peter Batta, Huseiernes Landsforbund
Tlf. 900 30 048
E-post: p.batta@huseierne.no

Asbjørn Hansen, Verisure
Tlf. 908 26 615
E-post: asbjørn.hansen@verisure.no

Bilder

Last ned bilde
Ved å følge enkle råd kan man redusere sjansen for å komme hjem fra vinterferie til endevendt hus.
Last ned bilde

Om Verisure

Verisure
Drammensveien

Verisure, tidligere Securitas Direct, har over 25 års erfaring som alarmleverandør i Norge og er Norges ledende boligalarmleverandør.

Verisure har i dag over 200 000 kunder bare i Norge, og over 2 millioner kunder verden over.

Securitas Direct ble grunnlagt i 1988 som en del av selskapet Securitas i Norge, og i 2006 ble Securitas Direct etablert som eget selskap. I 2014 skiftet Securitas Direct navn til Verisure AS.

Tilkobling til vår egen alarmstasjon med overvåkning døgnet rundt, gratis vekterutrykninger og profesjonell installasjon er faste elementer i vårt alarmsystem.

Følg pressemeldinger fra Verisure

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Verisure på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Verisure