Snåle grønnsaker i butikk

Den varme sommeren gir vanskelige forhold for grønnsaksdyrking. Derfor vil det bli mer «snåle» grønnsaker i butikkene. Coop forsikrer om at kvaliteten er den samme, og ber kundene fortsette å kjøpe norske grønnsaker.

Konstituert butikksjef Anna Rød på Coop Extra Halden ønsker sammen med Coop å selge mest mulig norske grønnsaker, tross vanskelige forhold.

- Det er usikkert hvordan tørkeperioden vi nå er inne i vil påvirke grønnsakene i tiden fremover. Dette gjelder spesielt lagringsgrønnsaker som hodekål, kålrot og løk som kan bli litt mindre i størrelsen enn vanlig sier Fritjof Sandstad, styreleder i Nordgrønt, Coop Norges produsentorganisasjon for frukt, grønt og poteter.

Det kan derfor hende grønnsakene vil endres noe i form og størrelse utover sensommeren og høsten.

- Kvaliteten på varene er like god, det kan kundene være sikre på. Men grunnet tørke og vanskelige forhold, vil grønnsakene se litt «snålere» ut, og variere i størrelse, form og fasong. Vi jobber nå tett med bøndene for å se hvordan vi kan avhjelpe, og sørge for at mest mulig av de norske grønnsakene blir spist, sier kommunikasjonssjef i Coop, Harald Kristiansen.

Landbruket sliter som kjent i varmen, og i tillegg prioritere norsk kjøtt i butikkene, ønsker Coop sammen med bonden å informere om at grønnsakene vil se litt annerledes ut, men fortsatt er like gode.

- Kundene, som også er våre eiere, kan være sikre på at kvaliteten er den samme. Vi ønsker likevel å informere om dette i forkant, slik at vi unngår å kaste fult spisbar mat. I tråd med vår nullvisjon jobber vi for kontinuerlig redusert matsvinn i hele verdikjeden, og et tett samarbeid med både kunder og bønder er viktig, sier Kristiansen.

Coop er Norges nest største dagligvareaktør og driver i dag ca. 1 250 dagligvarebutikker innenfor seks kjedekonsepter: Obs, Extra, Coop Prix, Coop Mega, Coop Marked og Matkroken. I tillegg driver Coop ca. 120 byggevarehus i kjedene Obs BYGG og Coop Byggmix. Coop har også flere faghandelsprofiler i ulike bransjer, for eksempel elektro. Coop eies av kundene gjennom deres medlemskap i deres lokale samvirkelag. Coop har i dag 1,7 millioner medlemmer/medeiere. Samvirkelagene eier fellesorganisasjonen Coop Norge som administrerer og drifter alle fellesoppgaver for lagene.

Flere norske menn enn kvinner ser det norske kvinnelandslaget kjempe om gull i Frankrike17.6.2019 10:43:07 CESTPressemelding

Halvparten av norske menn benker seg foran TV-en for å heie frem våre beste kvinner i det pågående fotball-VM i Frankrike. Det viser en undersøkelse utført av Norstat på vegne av Toppserie-sponsor Coop Prix ved oppstarten av gruppespillet. Likevel viser samme undersøkelse at det er en gjennomgående lav kjennskap til den hjemlige Toppserien og spillerne på landslaget. Coop Prix-sjef Ingjerd Vestengen vil nå slå et slag for å ta engasjementet rundt VM-sluttspillet videre til den norske Toppserien.