Snåle grønnsaker i butikk

Den varme sommeren gir vanskelige forhold for grønnsaksdyrking. Derfor vil det bli mer «snåle» grønnsaker i butikkene. Coop forsikrer om at kvaliteten er den samme, og ber kundene fortsette å kjøpe norske grønnsaker.

Konstituert butikksjef Anna Rød på Coop Extra Halden ønsker sammen med Coop å selge mest mulig norske grønnsaker, tross vanskelige forhold.

- Det er usikkert hvordan tørkeperioden vi nå er inne i vil påvirke grønnsakene i tiden fremover. Dette gjelder spesielt lagringsgrønnsaker som hodekål, kålrot og løk som kan bli litt mindre i størrelsen enn vanlig sier Fritjof Sandstad, styreleder i Nordgrønt, Coop Norges produsentorganisasjon for frukt, grønt og poteter.

Det kan derfor hende grønnsakene vil endres noe i form og størrelse utover sensommeren og høsten.

- Kvaliteten på varene er like god, det kan kundene være sikre på. Men grunnet tørke og vanskelige forhold, vil grønnsakene se litt «snålere» ut, og variere i størrelse, form og fasong. Vi jobber nå tett med bøndene for å se hvordan vi kan avhjelpe, og sørge for at mest mulig av de norske grønnsakene blir spist, sier kommunikasjonssjef i Coop, Harald Kristiansen.

Landbruket sliter som kjent i varmen, og i tillegg prioritere norsk kjøtt i butikkene, ønsker Coop sammen med bonden å informere om at grønnsakene vil se litt annerledes ut, men fortsatt er like gode.

- Kundene, som også er våre eiere, kan være sikre på at kvaliteten er den samme. Vi ønsker likevel å informere om dette i forkant, slik at vi unngår å kaste fult spisbar mat. I tråd med vår nullvisjon jobber vi for kontinuerlig redusert matsvinn i hele verdikjeden, og et tett samarbeid med både kunder og bønder er viktig, sier Kristiansen.

Situasjonen rundt Rognaldsen bakeri31.10.2018 19:49Aktuelt

Fredag 19. oktober ble Rognaldsen bakeri på Lindås stengt av Mattilsynet, før samme tilsyn gjenåpnet deler av bakeriet søndag 21. oktober. Bakeriet er deleid av Coop Norge Industri SA og har levert bakervarer til butikker i Bergen og omegn. Det som er avdekket er graverende og fullstendig uakseptabelt, og Coop Norge SA er svært rystet over Mattilsynet funn. Coop Norge beordret derfor bakeriet stengt med umiddelbar virkning da vi mottok rapporten fra tilsynet.