Snakker frivillighetens sak på Arendalsuka

Frivillighet Norge deltar på Arendalsuka for å tale frivillighetens sak i møte med stortingspolitikere, statsråder og toppbyråkrater.

Generalsekretær Stian Slotterøy Johnsen og styreleder Sturla Stålsett inviterte Statsminister Erna Solberg til frivillighetspolitisk gåtur på Arendalsuka i 2016. Foto: Birgitte Heneide, Frivillighet Norge.

Frivillighet Norge reiser til Arendalsuka med tre hovedbudskap i bagasjen.

- Staten kan skape større rom for frivilligheten i Norge gjennom å ikke skattlegge frivilligheten, øke andelen frie midler til frivilligheten og gjøre det enklere å være frivillig og å drive frivillig organisasjon, sier generalsekretær i Frivillighet Norge, Stian Slotterøy Johnsen.

Ikke skattlegg frivilligheten – gi full momskompensasjon

Hvert år betaler frivillige organisasjoner nesten 2 milliarder kroner til staten i moms på varer og tjenester. Bedrifter slipper å betale moms, men det gjør derimot ikke frivillige organisasjoner.

- Dette oppleves som urettferdig. Vi mener staten bør investerte i de gode verdiene som frivilligheten representerer gjennom å kutte de frivillige organisasjonenes momsutgifter fullstendig. Dagens momskompensasjonsordning gir bare deler av momsen tilbake, og det er ikke tilfredsstillende, sier Slotterøy Johnsen.

Øk andelen frie midler til frivilligheten

Frivilligheten har aldri vært mer etterspurt enn nå. Det offentlige står i fare for å styre organisasjonene indirekte når de gir tilskudd med sterke føringer og strenge rapporteringskrav. Frivillighet Norge mener frie midler er en forutsetning for at frivilligheten skal vokse på egne premisser.

Ved å øke andelen frie midler til organisasjonene vil politikerne bidra til økt aktivitet og frivillig innsats i organisasjonene, sier Slotterøy Johnsen.

Gjør det enklere å være frivillig og å drive frivillig organisasjon

Rekruttering til frivilligheten foregår i stor grad via bekjentskap. En stor andel av befolkningen kan tenke seg å bli frivillig i en organisasjon, men vet ikke hvordan de skal gå frem. Derfor lanserte Frivillighet Norge i 2016 Frivillig.no. Frivillig.no er et gratis digitalt rekrutteringsverktøy hvor frivillige organisasjoner kan legge ut oppdrag de trenger flere nye frivillige til.

- Vi ser at digitale plattformer som er tilgjengelig for alle gjør terskelen lavere for å delta i frivilligheten. Over 1000 organisasjoner har rekruttert over 16 000 frivillige ved hjelp av Frivillig.no. Samling og felles markedsføring av hele frivilligheten har vist seg å være veldig effektivt, sier Slotterøy Johnsen.

Frivillighet Norge under Arendalsuka

• Tirsdag 15. august klokka 8-9: Frivillighet Norge arrangerer frokostseminar om hvordan vi kan skape inkluderende lokalsamfunn for alle, sammen med KS og Universitetet i Agder, på Drømmeplassen på Les mer her.
  • Tirsdag 15. august klokka 19-21: Vi arrangerer Frivillighetsfest på Clarion Hotel Tyholmen, i samarbeid med Norsk Tipping.
  • Onsdag 16. august klokka 15-17: Vi arrangerer Møteplass folkehelse kl. 15-17 på Clarion Hotel Tyholmen, i samarbeid med Helse- og omsorgsdepartementet og KS. Les mer her.
  • Torsdag 17. august kl. 8-10: Vi arrangerer frokostseminar om verdien av pensjonisters frivillighet på på Tyholmen Frivilligsentral, i samarbeid med Statens seniorråd. Les mer her
  • Frivillighet Norge skal ha en stand på kanalplassen 53 under hele Arendalsuka, og Frivillig.no har en båt i Pollen. Les mer her

Generalsekretær Stian Slotterøy Johnsen og styreleder Sturla Stålsett inviterte partileder i Arbeiderpartiet Jonas Gahr Støre til frivillighetspolitisk gåtur på Arendalsuka i 2016. Foto: Birgitte Heneide, Frivillighet Norge.