Smittevernutstyr på vei ut i hele landet

Kommuner og sykehus over hele Norge får i disse dager levert ulike typer smittevernutstyr. Helse Sør-Øst RHF har sendt ut over fem millioner munnbind og annet utstyr fra nasjonalt lager, og nytt transportfly lander i Norge i kveld.

Det ble onsdag og torsdag kjørt smittevernutstyr fra nasjonalt lager til helseregionene Nord, Vest og Midt. Utstyret fordeles så videre ut til kommunene i disse tre regionene og utkjøringen pågår og er ferdig over helgen. I region Sør-Øst ble det kjørt ut utstyr til kommunene torsdag kveld.

Det er tilsammen 1,2 millioner munnbind som fordeles mellom kommunene i landet. I tillegg kommer mindre volum av visir, åndedrettsvern og smittevernfrakker. I dag går det også ut 4,2 millioner munnbind fra nasjonalt lager som skal fordeles til sykehusene over hele landet.

Egen flytransport

Helse Sør-Øst RHF samarbeider med Avinor, Utenriksdepartementet og to spedisjonsfirma om egen flyfrakt av smittevernutstyr hjem til Norge. Det chartres egne transportfly og det første kom til Norge med smittevernutstyr søndag 22. mars. Dette inneholdt blant annet 1 million munnbind.

Det andre transportflyet landet fredag 27. mars og dette inneholdt blant annet 6,4 millioner munnbind og 250 000 smittevernfrakker.

• I løpet av kvelden lander det et nytt fly i Norge med smittevernutstyr. Mengden last tilsvarer om lag 10 semitrailere og består av 250 000 smittevernfrakker, 100 000 åndedrettsvern, 3,2 millioner munnbind, 1 million operasjonsluer og noe briller/visir, sier administrerende direktør i Helse Sør-Øst RHF, Cathrine M. Lofthus.

I tillegg mottar Norge også smittevernutstyr som kommer med trailere fra ulike produksjonsland i Europa. Blant annet er det kommet åndedrettsvern fra Sverige og England.

Kvalitet på utstyret

Det er etablert et system for å sikre at smittevernutstyret har god og riktig kvalitet. Først går erfarne fagfolk gjennom utstyret. Deretter sendes noen eksemplarer av munnbind og åndedrettsvern til Forsvarets forskningsinstitutt (FFI) for laboratorietesting. Når testingen er ferdig og utstyret er godkjent, sendes dette ut til kommunene og sykehusene.

• Det er viktig å kontrollere at alt smittevernutstyr vi sender ut i helsetjenesten er av god og riktig kvalitet, sier Lofthus.
  • Vi har for eksempel testet leveranser på til sammen 7,5 millioner munnbind fra Kina og kvaliteten på disse er god. God kvalitet på smittevernutstyret er viktig både for helsepersonell og for å ivareta pasientene på best mulig måte, sier Lofthus.

Behov for utstyr i kommuner og sykehus

Flere har vært bekymret over manglende tilgang på smittevernutstyr for helsepersonell, både i kommunene og i sykehusene.

Kommunene melder inn sine behov til Helsedirektoratet som foretar prioritering sammen med fylkesmennene. Sykehusenes melder sine behov til de regionale helseforetakene. På bakgrunn av en slik samlet oversikt over behovene i ulike deler av helsetjenesten, fordeles og fraktes utstyr ut til sykehus og kommuner over hele landet.

Kontakt medievakt Helse Sør-Øst RHF
telefon: 971 47 065
mail: medievakt@helse-sorost.no

Helse Sør-Øst RHF (regionalt helseforetak) er en av fire regionale helseforetak i Norge, og eier av de 11 statlige helseforetakene i regionen.

Helse Sør-Øst RHF sørger for spesialisthelsetjenester til 3,1 millioner mennesker i fylkene Agder, Oslo, Innlandet, Vestfold og Telemark og Viken. Det arbeider tilsammen 81.000 medarbeidere i helseforetakene/sykehusene.

Følg pressemeldinger fra Helse Sør-Øst RHF

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Helse Sør-Øst RHF på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Helse Sør-Øst RHF