Lederne

Smil, så blir arbeidsdagen bedre!

Del

Vi vet alle hvordan et smil eller en god latter påvirker oss. Blide folk blir bedre likt, sure mennesker skaper dårlig stemning, og kan gjøre andre utrygge. Er det greit å la dårlig humør gå ut over kollegene?

Det er selvsagt ikke greit. Er du i stand til å gå på jobb, kan du ta deg såpass sammen at du hilser og spanderer et smil. Kanskje den hyggelige reaksjonen du får tilbake til og med gjør deg i bedre humør. Det er Jan Morten Melhus, mannen bak begeistring.no, overbevist om:

-Når du smiler til andre, smiler de til deg, blir hyggeligere og behandler deg mer positivt og mer inkluderende.

Lite produktivt

Og det er jo noe vi alle setter pris på. Vi vil være en del av miljøet, men da må vi yte litt også. Samspillet foregår mellom to eller flere, og dårlig samspill kan få konsekvenser også for produktiviteten, ikke bare miljøet og stemningen på jobben.

-Er du stresset, gretten og uengasjert i et møte, blir gjennomføringen og resultatet av det møtet dårligere for alle. Er en kollega arrogant og nedlatende når han gir viktig informasjon til deg, bruker du mye ressurser på å forsøke å forstå hvorfor vedkommende oppfører seg slik – ressurser du heller kunne brukt til å ha full oppmerksomhet rettet mot informasjonen du skal motta, sier Melhus.

Godt humør og humor

Mette Manus, daglig leder i Manus Motivasjon og jobbekspert i Aftenposten, har også stor tro på godt humør og humor på arbeidsplassen:

-Gjennom humor løser man opp, og gir rom for åpen, alternativ og mer kreativ tenkning. Det i seg selv kan være svært lønnsomt for bedriften.

Hun understreker at humoren må være varm, og ikke gå utover andre. Poenget er at den skaper energi og arbeidslyst. Hun mener den faglige dyktigheten selvsagt må være tilstede, for man kan ikke flyte på bare å være den morsomme.

-Men jeg tror mange glemmer at humor ikke er det samme som at man ikke tar ting alvorlig. De viktigste egenskapene til en leder er åpenhet, tydelighet og at han eller hun gir deg annerkjennelse når du fortjener det, har humor og ikke tar seg selv altfor alvorlig, mener Manus.

Snakk med folk!

Andre tips for å få til et godt samspill på jobben er å snakke pent om hverandre, droppe baksnakkingen og ikke være så redd for uenighet.

-Snakk med folk, ikke om folk, understreker psykolog Jan Atle Andersen til sinnetshelse.no i en artikkel om folkeskikk og uskikk på jobben.

Han jobber til daglig med å løse konflikter i arbeidslivet. Psykologen er opptatt av at vi først og fremst er på jobben for å jobbe, og at uenigheter ikke er så farlig. Det handler om fag. Han mener også at mange bruker for mye tid og krefter på å dvele med bagateller som får vokse. Men han vet av erfaring av konflikter lar seg løse med det gode:

-I praktisk konflikthåndtering ser vi ofte at selv langvarige og «dype» konflikter kan løses forbausende lett. En konfliktløsers gylne øyeblikk er når gamle motstandere ser hverandre i øynene og rekker hverandre hånden. Knyttede nevner og iskalde blikk løser ikke konflikter. Men det gjør åpne hender, kontakt, beklagelser og tilgivelse.

Nøkkelord

Kontakter

Bilder

Lenker

Om Lederne

Lederne
Lederne
Storgata 25
0184 Oslo

22 54 51 50https://lederne.no/
Vi bygger gode ledere
Lederne er en partipolitisk uavhengig organisasjon for ledere i norsk arbeidsliv. Vi tilbyr trygghet, lederutvikling og tilhørighet for ledere på tvers av bransjer og på alle nivå.
God ledelse skaper verdier for Norge og trivsel på små og store arbeidsplasser. Med gode ledere får vi færre konflikter. Gode ledere bygger et bedre samfunn.
Lederne tilbyr lederutvikling og tilhørighet for ledere på tvers av bransjer og på alle nivå. Lederne skal bygge bro og fremme lederes interesser i arbeidslivet. Sammen skal vi bidra til mangfold og skape rammer for god ledelse.

Følg saker fra Lederne

Registrer deg med din epostadresse under for å få de nyeste sakene fra Lederne på epost fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste saker fra Lederne

Når spurte lederen din sist hva du trenger?11.9.2018 15:06Aktuelt

Unge medarbeidere vil jobbe i bedrifter med gode verdier, og ha en leder som evner å se dem. Det betyr noe hva du som leder står for, ikke at du er best på ditt fagområde. Men du må forstå hva bedriften trenger av kompetanse. For å oppfylle den delen av jobben må du vite hva som rører seg og ha tett og nær kontakt med medarbeiderne. -Hvem vil jobbe for meg? Hva kan jeg som leder by på? Det er spørsmål man må stille seg i dag, slår Trine Larsen i Hammer & Hanborg fast.

I vårt presserom finner du alle våre siste saker, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.

Besøk vårt presserom