Smertefull fremtid

Norsk Revmatikerforbund er svært bekymret foran dagens styremøte på Diakohjemmet. Blir Oslos eneste terapibasseng nedlagt med et pennestrøk i dag? Resultatet av en nedleggelse vil bli at 800 kronikere i Oslo vil få en hverdag med økte smerter.

– Kronikere trenger terapibasseng for å mestre hverdagen, sier generalsekretær Tone Granaas i Norsk Revmatikerforund (NRF). Hun får full støtte fra fylkesleder i NRF Oslo, Jan Halvard Relbe-Moe. Han har den revmatiske dagnosen Bekhtrev.

Smertehelvete
– Jeg trener i bassenget til Diakonhjemmet to ganger i uken. Uten varmtvannstreningen blir jeg stiv i hele kroppen og får store smerter. Et liv uten terapibasseng, blir et liv i smertehelvete, sier Jan Halvard Relbe-Moe. Dette blir bekreftet fra fysioterapeuter, revmatologer og sykehusledelse ved Diakonhjemmet.

Krever samhandling
-Her må sykehuset og kommunen snakke sammen! Det kreves samhandling. Kommunen har rehabiliteringsansvaret, slik jeg leser samhandlingsreformen. Sykehuset har også et stort ansvar fordi de er en nasjonal behandlingtjeneste og har regionalt ansvar for revmatiske pasienter. Kommunen har ansvaret for rehabiliteringen for kronikerne i Oslo, og de gjør ikke jobben sin hvis de ikke sørger for terapibasseng med 34 grader, forklarer Tone Granaas.

Saken går til helseministeren
Mange har reagert på advarselen om å stenge bassenget, og nå havner saken i Stortinget. NRF har jobbet lenge med påvirkningsarbeid og har endelig fått gehør hos SV. Stortingsrepresentant Karin Andersen (SV) tar nå saken helt til topps til helseminister Bent Høie. – Flott gjort av Karin Andersen! Helseministeren har det overordnede ansvaret for kronikerenes rehabiliteringstilbud i Norge. Han har nylig lansert en opptrappingsplan for rehabilitering, men dessverre kan vi ikke se at det ligger midler til dette i Statsbudsjettet. Høie har flyttet rehabiliteringsansvaret ned til kommunene, men der følges det ikke opp, forklarer Tone Granaas.

Bakgrunn:
Bassenget på Diakonhjemmet er lekk og det krever økt oppussing. Det finnes ikke alternative terapibasseng som holder 34 grader varmt vann i Oslo (standard varme for å fungere som terapi). Det betyr at pasienter med revmatisk diagnose i Oslo vil stå uten rehabiliteringstilbud i varmtvann. Oslo kommune har så langt ikke kommet opp med et tilbud for kronikere som trenger dette tilbudet.

Faktaboks:

• NRF er en av Norges største pasientforeninger med 34.000 medlemmer
  • NRF jobber interessepolitisk og med helsefaglige eksperter for å bedre hverdagen til medlemmene
  • 46 % av sykefraværet og 33 % av uførepensjonering skyldes muskel- og skjelettlidelser.
  • Dette sykefraværet koster samfunnet anslagsvis 73 milliarder kroner i året
  • Mer informasjon: www.revmatiker.no

Bildetekst:

- Vi er svært bekymret for Oslos kronisk syke pasienter som er avhengig av terapibasseng for å unngå store smerter, sier NRF-leder Tone Granaas og fylkesleder NRF Oslo Jan Halvard Relbe-Moe. (Foto: John-Petter Reinertsen).