Slutt å kjøre barna til fritidsaktiviteter dersom du gjør det av sikkerhetshensyn

Færre barn og unge sykler nå enn på nittitallet viser en undersøkelse fra Urbanet Analyse. - Dette er nedslående tall, mener kommunikasjonssjef i NAF, Inger Elisabeth Sagedal. - Vi voksne må skjerpe oss og oppfordre til mer sykling. Det er viktig for opplæringen av fremtidens trafikanter samtidig som det er effektivt og bra for helsen, sier hun.
Sykkel er effektivt og miljøvennlig (Foto: NAF)

Årsaken til at langt færre barn og unge sykler til og fra fritidsaktiviteter nå enn på 1990-tallet, er nok sammensatt. Følelsen av at det er tryggere å kjøre bil, spiller inn, og mange tror at bilen er det mest effektive i en hektisk hverdag. Men i nærmiljøet er det få transportmidler som kan konkurrere med sykkelen.

- Voksne bør heller fremstå som gode forbilder og ta sykkelen sammen med barna i starten. Når podene blir store nok og trygge i trafikken, kan de sykle på egenhånd, mener Sagedal.

Samtidig er det viktig for barn å lære seg å ferdes trygt i trafikken. Det gjør man gjennom læring fra tidlig alder. Derfor har NAF et opplegg for barn i alderen 10 til 12 år som gir god opplæring i å ferdes sikkert på sykkel.

- Vi mener det er viktig å lære opp fremtidens trafikanter. I tillegg til å lære seg regler og ferdigheter på sykkel, vil mange få smaken på å sykle. Det er bra for alle, sier Inger Elisabeth Sagedal.

Den samme undersøkelsen viser også at færre voksne bruker sykkelen til transport, men ser på sykling som en treningsform. Undersøkelsen viser endringene fra 1992 til 2014.

- Med et eksploderende salg av elsykler, ser det ut til at flere har kommet seg opp på sykkelsetet de siste årene. Elsykkelen gjør byen flatere, avslutter Inger Elisabeth Sagedal.

Sykkel er effektivt og miljøvennlig (Foto: NAF)