Slik vinner du sneglekampen!

En vår med mye nedbør etterfulgt av sol og varme gir gode vekstvilkår for brunskogsneglene eller ”mordersneglene” som de også kalles. - Med det varme været store deler av landet har hatt nå på våren, ser det ut til at vi får et skikkelig snegleår, sier produktansvarlig Hege Giske i Nordic Garden. Hun gir deg fem råd i kampen mot sneglene.
Ta brunskogsneglene når de ennå er små,  da har de ennå ikke rukket å formere seg.
Ta brunskogsneglene når de ennå er små, da har de ennå ikke rukket å formere seg.

Når nå varmen har kommet over store deler av landet vil de forhatte brunskogsneglene komme fram fra sine lune og fuktige hjemmesteder i stort antall. Så spiser de seg gode og fete og starter formeringen når sommeren kommer. – Pass på å ta dem nå mens de er små og ennå ikke har rukket å formere seg, sier Giske.– Tar du knekken på dem tidlig blir problemet mindre. Både på kort og lang sikt, anbefaler hun.

Ta med naboen i krigen

Siden brunskogsneglene ikke bryr seg om nabogrenser kan det være lurt å gå til felles kamp mot sneglene i nabolaget. Flere kommuner deler ut sneglemiddelet Nemaslug gratis til innbyggerne. Andre steder er det en fordel hvis nabolag går sammen i kampen mot sneglene.  – Effekten mot sneglene på kort og lang sikt er større hvis flere går sammen i sneglekrigen, sier Giske.

– Det er ingen tiltak som alene løser problemet med brunskogsneglene. Derfor anbefaler jeg flere tiltak, og du bør begynne nå i mai før sneglene har rukket å formere seg, sier hageeksperten Giske, som anbefaler både raking, plukking, sneglemiddel og øl som våpen i sneglekrigen.

Slik vinner du sneglekrigen

1. Fjern egg og ta brunskogsneglene når de ennå er små,  da har de ennå ikke rukket å formere seg. Plukk og avliv større snegler ved å klippe de i to.
  2. Fjern gode yngleplasser som komposthauger og hauger med løv som gradvis blir til jord. En lukket kompostbinge kan du ha. Skap en åpen og luftig hage med planter som ikke tilhører sneglenes favoritter.  På bioforsk.no finner du en liste over planter snegler liker og ikke liker.
  3. Legg til rette for naturlige fiender, har du for eksempel et pinnsvin i nærheten kan det være til stor hjelp!
  4. Sett ut feller. Du kan kjøpe ferdig eller lage selv ved å lage huller i en isboks eller lignende og fylle med øl som tiltrekker sneglene. Dekker du bunnen i boksen med lecakuler og fyller i ca en desiliter med alkoholfri øl blandet med Nemaslug vil sneglene strømme dit, drikke seg utørste og forlate boksen med kroppen full av nematoder.
  5. Bruk middel mot snegler. Nemaslug er det best dokumenterte ikke-kjemiske produktet og er et svært enkelt middel som kan få bukt med sneglene. Siden sneglene er kannibaler vil andre snegler spise de døde dyrene og bli smittet av nematodene som er bestanddelen i produktet. Enkelt, renslig og effektivt.

FAKTA/Visste du dette om brunskogsneglen?

- Brunskogsnegl ble første gang funnet i Norge i 1988.

- Som voksen er brunskogssneglen alltid ensfarget, og utstrakt måler den 70-150 mm.

- Brunskogsnegl har normalt en ettårig livssyklus. Eggene legges i grupper på 20-50 egg i små jordhuler og andre skjulesteder.  En god sneglesesong kan fostre opp til tre generasjoner.

- At brunsneglen er tvekjønnet og kan legge opptil 400 egg?

- De små sneglene stikker seg bort om vinteren i jordhuler, steinhauger og komposthauger, og neste vår blir de aktive igjen når temperaturen stiger til over 5 varmegrader

Produktansvarlig for Nemaslug, Hege Giske,
Nordic Garden, telefon 918 07 971

Hege Giske, produktansvarlig i Nordic Garden
Siden sneglene er kannibaler vil andre snegler spise de døde dyrene og bli smittet av nematodene som er bestanddelen i Nemaslug. Enkelt, renslig og effektivt.

Nedre Langgate 32

Følg pressemeldinger fra Consilio

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Consilio på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Consilio

Norske revmatikere er bekymret og har et informasjonsbehov rundt familieplanlegging12.10.2020 11:10:48 CEST | Pressemelding

I dag er Verdens Revmatikerdag, en undersøkelse viser at noen revmatikere velger å ikke få barn. Dette viser en undersøkelse utført av Norsk Revmatikerforbund (NRF) blant deres medlemmer. Over halvparten av respondentene i undersøkelsen opplever at informasjonen fra helsevesenet er mangelfull når det gjelder muligheter for svangerskap. – Vi er bekymret for at ukvalifiserte valg gjør at mange velger å ikke få barn, eller får færre barn enn ønsket, sier generalsekretær Bente Slaatten i NRF.

Norske revmatikere er bekymret og har et informasjonsbehov rundt familieplanlegging12.10.2020 07:00:00 CEST | Pressemelding

Noen revmatikere velger å ikke få barn. Dette viser en undersøkelse utført av Norsk Revmatikerforbund (NRF) blant deres medlemmer. Over halvparten av respondentene i undersøkelsen opplever at informasjonen fra helsevesenet er mangelfull når det gjelder muligheter for svangerskap. – Vi er bekymret for at ukvalifiserte valg gjør at mange velger å ikke få barn, eller får færre barn enn ønsket, sier generalsekretær Bente Slaatten i NRF.