Go-Ahead Norge AS

Slik vil konduktørene og lokomotivførerne i Go-Ahead kle seg!

6.desember, Stavanger. Den 15. desember overtar Go-Ahead driften av Sørlandsbanen, Jærbanen og Arendalsbanen. Torsdag ettermiddag viste de frem de nye kontorlokalene i Kongsgata 54, de nye uniformene og operasjonssentralen.

Foran de fremmøtte fortalte administrerende direktør i Go-Ahead Norge om bakgrunnen for å plassere hovedkontoret i Stavanger og valg av nye uniformer.

Hovedkvarter i Stavanger

Go-Ahead har tidligere kommunisert at Stavanger er hjertet i operasjonen. Senest i en kronikk i Stavanger Aftenblad.

- Stavanger viser med både ord og handling at miljøambisjonene er store. Det vil vi heie på og bidra til. Samtidig ønsker vi nærhet til våre kunder og våre samarbeidspartnere. I Stavanger oppnår vi begge deler. Derfor valgte vi Stavanger, sier Elgin.

Nye uniformer

Da Go-Ahead torsdag viste frem de nye uniformene, var det med stolthet. Uniformene skal ifølge selskapet bidra til å synliggjøre et innovativt og effektivt togselskap. Det legges vekt på at uniformene skal være behagelige. En rekke skreddersydde løsninger skal forenkle hverdagen, i all slags vær.

- I Go-Ahead gjør vi ingen forskjell på våre ansatte. Alle er like viktige og dermed har alle samme uniform – konduktører som lokførere. Vi har involvert de ansatte i prosessen, det har vært svært vellykket. Et eksempel er at lokførerne gjerne også ønsket seg blazer. Det får de nå, utdyper Elgin.

Til de ansatte kommuniserer ledelsen i Go-Ahead at uniformen skal signalisere synlighet og tilgjengelighet for de reisende, både i dagslys og når det er mørkt. Et grep er lue med innvevd reflekstråd.

Go-Ahead-ledelsen vil gir de ansatte en klespakke med ulike plagg, alt fra skjerf og lue til dressjakker og sokker.

- Det er stort fokus på kvalitet og holdbarhet. Uniformene er produsert og sydd i Europa og det er et godt utvalg. Go-Aheads uniformer skal kun brukes i forbindelse med jobb, selv om det sikkert er fristende for noen å bruke uniformen ellers også, sier Elgin med et smil.

Operasjonssentral i Stavanger

Operasjonssentralen er en del av hovedkontoret i Stavanger og vil ha ti operative ledere. Selv om Go-Aheads operasjon starter søndag 15. desember har forberedelsene pågått i lang tid allerede. Fra første dag vil operasjonssentralen være døgnbemannet – 24 timer i døgnet, 365 dager i året.

Om Go-Ahead Norge AS

Go-Ahead Norge AS

Go-Ahead Norge er på en reise fra oljebyen, rundt den vakre norske sørkysten og helt frem til hovedstaden. I oktober 2018 vant Go-Ahead sin første togkontrakt i Norge, i god konkurranse med en rekke etablerte operatører. Kontrakten inkluderer trafikk mellom Oslo og Stavanger på Sørlandsbanen, Arendalsbanen og Jærbanen i samarbeid med Kolumbus. Go-Ahead mobiliserer nå for trafikkstart i desember 2019.