Slik velger du riktig solfaktor for din hud

Hva har solfaktor 50 som solfaktor 15 ikke har? Her får du hjelp til å velge riktig solfaktor for din hud – og svar på vanlige spørsmål om solfaktor, solkrem, brunfarge og UV-stråling.

Slik virker solfaktor (SPF)

Det er mange myter om solkrem og solfaktor. Sannheten er at solfaktoren angir hvor mye lenger du kan være i solen uten å bli brent. Jo høyere solfaktor du bruker, jo lenger kan du være i solen uten å risikere å få solskader. For eksempel betyr solfaktor 50 at du kan være i solen opptil 50 ganger lenger enn hvis du ikke har på deg solkrem. For å finne ut hvor lenge du kan være i solen med solfaktor må du finne ut hvor lenge huden din tåler å være i sola uten beskyttelse.

Så lenge beskytter solfaktoren

Solfaktor bestemmer som sagt hvor mye lenger du kan være i solen uten å bli brent. Dersom du har lys hud som tåler 10 minutter i solen før den begynner å bli brent, vil en solkrem med solfaktor 15 forlenge tiden med 150 minutter, altså 2,5 time.

Formelen er:
Egenbeskyttelses tid x solfaktor = hvor lenge du kan være i solen uten å bli solbrent

Altså i dette tilfellet 10 min X SPF 15 = 150 minutter (2,5 timer). Velger du solfaktor 30 kan du være i solen i 5 timer uten å bli brent. Om du bruker for lite solkrem når du smører deg, bader mye, tørker deg med håndkle eller er mye i aktivitet kan dette påvirke og redusere solbeskyttelsen.

Kjemisk eller fysisk solfilter

Fysiske UV-filtre (også kalt partikkelfilter) legger seg i et tynt lag utenpå huden og reflekterer UV-strålene vekk fra utsiden. Disse inneholder for eksempel Sinkoksid eller Titandioksid og du vil ofte kunne se et farget lag på huden når du har smurt deg.

Kjemisk filter derimot – trekker inn i huden og stopper solstrålene gjennom en kjemisk prosess. UV-strålene omdannes til ufarlige bølger. Disse kan (spesielt for små barn) virke allergifremkallende og ha irriterende effekt på huden når de utsettes for UV-stråling.

Velg solfaktor ut fra hudtonen din

Hvor mye du må beskytte deg avhenger av hvor lys huden din er, årstiden og hvor i verden du befinner deg. Hvor lys eller mørk hud du har, spiller inn på hvor lenge du kan være i solen uten solkrem. Melanin (pigment) er hudens eget naturlige filter. Jo mørkere hud du har, jo mer melanin har du i huden. Det betyr ikke at mørk hud ikke trenger solkrem eller ikke kan bli solbrent, men er kanskje mer gjeldende andre veien – jo lysere hud du har, jo høyere solfaktor bør du bruke.

Les mer om anbefalinger for de ulike hudtypene her.

NO-2061 Gardermoen

Travel Retail Norway (TRN) er et norsk selskap som har drevet taxfreebutikker og Travel Value-butikker ved Avinor sine største flyplasser siden 2005. I dag er vi tilstede i Oslo, Bergen, Stavanger, Trondheim og Kristiansand. Vår viktigste oppgave er å drive ansvarlig salg og god service til reisende på Avinor sine flyplasser og å skape inntekter for Avinor og det norske samfunnet.

Følg pressemeldinger fra Travel Retail Norway (TRN)

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Travel Retail Norway (TRN) på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Travel Retail Norway (TRN)