Slik unngår du å bli lurt med leiebil i utlandet

- Ta bilder av leiebilen før du kjører noe sted. Det er et av rådene for å unngå å bli lurt når du leier bil i ferien.
Fagsjef på motor i Frende Forsikring, Roger Ytre-Hauge, har gode råd for å unngå leiebilfella i utlandet.

Skal du leie bil i utlandet må du nesten ha med lupe.

- Det er altfor ofte det som står med liten skrift som avgjør hvor stor sluttsummen blir, sier Roger Ytre-Hauge som er fagsjef på motor i Frende Forsikring. Han anbefaler at du bruker en kjent leiebilaktør.

- Hos store og kjente leiebilselskaper er sannsynligheten mindre for å bli lurt, rett og slett. Du får gjerne en standard kontrakt og grei rådgiving, sier Ytre-Hauge. Han anbefaler likevel at du er grundig når du går igjennom avtalen og når du ser over bilen.

Lurt over skranken
- Les gjerne litt om forsikringsdekningene de tilbyr på forhånd, og tenk igjennom hva du trenger. Ikke la deg lokke til dyre ordninger over skranken, selv om du er stresset og det ofte er lang kø når du skal hente ut bilen, sier Ytre-Hauge. Bilforsikringen du har hjemme dekker ikke skader på leiebil.

- Se over kontrakten og sjekk at forsikring er i orden. Spør også hva du skal gjøre om uhellet er ute, eller om du får motorstopp. Hvem skal du ringe for å få hjelp?

Selv om du har ansvarsdekning på reiseforsikringen din, dekker den ikke skader som du påfører personer eller gjenstander når du kjører bil eller annet motorkjøretøy.

Sjekk om du er dekket
- Er du så uheldig i trafikken kan det få alvorlige konsekvenser økonomisk, og det er svært viktig å tegne egen ansvarsforsikring om du leier kjøretøy i utlandet. Her hjemme er det obligatorisk, sier fagsjefen.

Fagsjefen understreker at om alkohol kan hevdes å være medvirkende årsak til at du forårsaker skade eller blir utsatt for ulykke, kan du ikke regne med at forsikringen dekker utgifter eller erstatningskrav.

- Men det som kan være nyttig å sjekke, er om du har reiseforsikring som dekker egenandelen på leiebil ved skade. Da slipper du dyr egenandel, eller å kjøpe deg fri fra det, når du leier bil, sier han. Hos Frende er egenandelen dekket med ubegrenset sum.

Det du må krysse av for å kjøpe, er en kaskoforsikring som dekker brann, tyveri og skader.

- Ta med deg alt av verdisaker når du forlater bilen. Du skal ikke lenger enn til Gøteborg før proffe tyver er kjent for å tømme bilen på under ett minutt.

Høy kilometerpris
- Sjekk også hva den endelige prisen på leien er. Lav døgnleie kan fort bli en høy totalregning hvis du skal betale for mange kjørte kilometer. Så pass på at kilometerstand på bilen stemmer med det som står i kontrakten, sier Ytre-Hauge.

Det kan også være lurt å få med på kontrakten hva som er øvre grense for belastning av kredittkortet ditt, så du ikke risikerer å få ukjente trekk etter hjemreise.

Se etter gamle skader
Når du overtar bilen er det tid for en nøye gjennomgang.

- Gå rundt bilen og se godt etter gamle skader, gjerne sammen med en representant for utleier. Noter ned eventuelle skader på bilen på selve kontrakten før du henter ut bilen. Du kan også ta bilder av det du ser av bulker og riper, sier Ytre-Hauge.

- Det er ikke uvanlig at useriøse leiebilfirma i ettertid krever betalt for reparasjon av skader som allerede var på bilen, så her gjelder det å være våken, advarer han.

Når du henter ut bilen må du velge om du vil levere den med full tank, eller betale for drivstoff på forhånd.

- Fyll tanken selv, det er det rimeligste! Men vær sikker på hvilket drivstoff bilen bruker, slik at du ikke fyller diesel på bensintanken, sier Roger Ytre-Hauge i Frende.

Fyller du feil drivstoff ender det ofte med en dyr verkstedregning, og det er ikke alle forsikringer som dekker slike kostnader.

Jonsvollsgaten 2

Frende Forsikring har noen av Norges mest fornøyde forsikringskunder. Vi bryr oss litt ekstra om deg, ditt og dine!

Helnorske Frende eies av solide sparebanker og brannkasser og har rådgivere landet rundt. Vi har over 300 ansatte ved hovedkontoret i Bergen, og rundt 270.000 privat- og bedriftskunder med forsikringsløsninger innen skadeforsikring og livsforsikring.