Skydda

Slik takler du jaktulykker

Høstjakta er høytid for norske jegere. Men det er også høysesong for jaktulykker. – Er ulykken ute, er det alltid ”The Golden Hour"-regelen som gjelder, forklarer redningsekspert Benny Uppstad.
NÅR ULYKKEN ER UTE: Høstjakta er høytid for norske jegere. Men det er også høysesong for jaktulykker.

Uppstad er utdannet livredder fra Forsvaret og har i mange år jobbet med førstehjelp. I dag er han redningsekspert og instruktør for verneutstyrsprodusenten Skydda Norge.

- Skyteulykker er heldigvis ganske sjeldne. Men når noen blir truffet av et vådeskudd, er konsekvensene ofte alvorlige. Da gjelder det å gjøre tiltak så raskt som mulig, og så riktig som mulig, forklarer Uppstad.

I Norge har vi nær en halv million registrerte jegere. Høstjakta er høytid for de fleste av disse. Men mer folk i fjellet, betyr også at antall uhell øker.

Jaktulykker oppstår som regel ute i terrenget og da er det livsviktig å være svært presis når en beskriver hvor den skadde befinner seg. Varsling og førstehjelp er alltid det første som skal skje.

- Det er "The Golden Hour"-regelen som gjelder; rekk så mye førstehjelp som mulig i løpet av den første timen etter at skaden er oppstått. Den viktigste oppgaven er å stoppe blødninger. Ofte står det om liv, forteller redningsmann Benny Uppstad - som påpeker at fornuftig omgang med våpen og ammunisjon er første bud.

- Sørg i alle fall for at ta ut ammunisjon av kammeret når du tar pause fra selve jakta. Skjer det ikke ulykker, trenger du heller ikke førstehjelp eller livredning!

BENNYS REDNINGSPLAN - STEG FOR STEG

Generelt

Varsling og førstehjelp skal alltid iverksettes ved alvorlige skader. Turkamerater varsles via internt samband hvis man har dette, og AMK-sentralen (113) ringes opp via mobiltelefon. Ved kontakt med AMK-sentralen er det svært viktig å kunne gi nøyaktige opplysninger om hvor man befinner seg i terrenget av hensyn til hvordan pasienten skal hentes ut. Behold alltid roen!

Skuddskader

Dette er ofte skader med alvorlig omfang. Her er det "The Golden Hour"-regelen som gjelder; rekk så mye førstehjelp som mulig i løpet av den første timen etter at skaden er oppstått. Den viktigste oppgaven er å stoppe blødninger. Stapp gjerne klær eller tøy inn i såret og legg på kompress slik at dette sitter godt.

Er det snakk om arterieblødning - pumpende blødninger fra en ødelagt pulsåre - må man finne den skadde åren og klemme igjen med fingrene. Det er viktig at pasienten ikke går inn i bevistløs tilstand, noe som ofte skjer med stort blodtap.

Sørg for å holde den skadde varm ved hjelp av tepper eller annet materielle som er tilgengelig. Kjernetemperaturen i kroppen synker kraftig ved skuddskader, i tillegg er det ofte kaldt i lufta under høstjakta.

Stikkskader

Det er fort gjort å kutte seg med kniv eller få stikkskader av spisse greiner under høstjakta. Som ved skuddskader, er å stoppe blødning det første og viktigste du gjør. Hvis gjenstanden som er skyld i skaden, fortsatt sitter igjen i såret - eksempelvis en grein som stikkes inn i kroppen og deretter brytes av - så la den sitte på plass. Å fjerne gjenstanden kan føre til massiv blødning og større skadeomfang.

Brudd

Ved arm- eller beinbrudd, skal skaden spjelkes slik at pasienten kan fraktes ut av terrenget uten ytterliggere skaderisiko. Finn stive "spjelker" - eksempelvis greiner eller stokker som er lange nok til å rekke både ovenfor og nedenfor skadestedet. Surr disse fast med belter, tau, snorer eller andre gjenstander du måtte ha for hånden.

Brannskader

Jegere på tur brenner ofte bål og/eller bruke propanbrennere. Små eller store brannskader oppstår jevnlig, derfor bør en lindrende branngele alltid ligge i tursekken. Er ulykken ute skal du alltid følge denne prosedyren:

• Stoppe forbrenningen
  • Kjøle ned brannskaden
  • Smertestilling
  • Tildekking og rengjøring av brannskaden

Dette bør alltid være med i sekken

• Mobiltelefon/samband.
  • Enkeltmannsforpakning/kompress.
  • Branngele

For mer informasjon, vennligst kontakt:

Karoline Klatran
Markedssjef Skydda Norge
Tlf.: 470 18 768 / Epost: karoline.klatran@skydda.no

Bilder

Last ned bilde
FAGMANN: Benny Uppstad er utdannet livredder fra Forsvaret, og jobber som redningsekspert for Skydda Norge.
Karoline Klatran
Markedssjef Skydda Norge
Karoline Klatran Markedssjef Skydda Norge

Om Skydda

Skydda
1411 Kolbotn

Skydda Norge er en ledende leverandør av HMS-løsninger og personlig verneutstyr til industri- og byggesektoren. Skydda Norges misjon er å gjøre våre kunders hverdag tryggere, enklere og mer lønnsom. Kontakt oss gjerne på post@skydda.no | tlf.22 88 44 10 .

Følg pressemeldinger fra Skydda

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Skydda på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Skydda