Slik skal ordforrådet til barn med Down syndrom økes
Det vil hjelpe barna til å kunne si «hvordan har du det…», «skal vi…», «jeg vil…/jeg vil ikke …», «jeg er glad i deg…».Tiltaket forskerne jobber med er også forventet å ha effekt for andre elevgrupper som for eksempel barn med språkvansker og tospråklige barn.
The Down syndrome LanguagePlus-project (DSL+) arrangerer 21.mars 2017 seminar og utstilling på Notodden der bildebøker som benyttes for stimulering av elevenes ordforråd presenteres.
- I dagens samfunn er det viktig å avlive myter om syndromet og samtidig spre kunnskap. Seminaret og utstillingen på Notodden denne dagen har til hensikt å spre forskningsbasert kunnskap som er viktig både for de som har Down syndrom, for deres foreldre/pårørende og også deres pedagoger/lærere/barnehagelærere/spesialpedagoger.
Om seminaret: http://www.uv.uio.no/isp/om/aktuelt/arrangementer/dsl-seminar-om-digitale-bildeboker-og-pedagogiske.html
– Godt ordforråd er essensielt
Ordforråd er viktig for å kunne uttrykke egne meninger, ønsker og følelser. Dessuten er det nær sammenheng mellom barns ordforråd og utvikling på andre områder, som f.eks. evnen til å bruke setninger og grammatikk.
Ordforrådet påvirker også tilegnelse av leseferdighet, sosial kompetanse og ikke minst kvaliteten på inkluderingen som elevene opplever i skolen.
– Ordforrådet er svært essensielt både i seg selv og for elevenes opplevelse av mestring og livskvalitet, sier førsteamanuensis Kari-Anne Bottegaard Næss.
Endring i språk- og leseopplæring for barn med Down syndrom
Tidligere trodde man at elever med Down syndrom hadde godt ordforråd, og man prioriterte derfor kanskje annet innhold og andre aktiviteter i opplæringen.
- Forskningen vår viser at rundt 1/3 del av elevene med Down syndrom ikke får stimulert ordforrådet daglig i skolen.
Forskerne har nå utviklet en app skal hjelpe førsteklasseelever med Down syndrom til systematisk arbeid med ordforrådet.
- Målet med tiltaket er å øke antall ord barna kan og øke kvaliteten på ordkunnskapen deres, samt oppnå en overføringseffekt til språkferdigheter generelt og til senere leseferdighet.
Få år tilbake fikk elever med Down syndrom sjelden leseopplæring fordi man ikke hadde forventninger til at de kunne lære å lese. I dag vet vi imidlertid at en stor andel lærer å lese, og at det er eksempler på elver som teknisk leser like godt som medelever i klassen sin.
Om Verdensdagen for Down syndrom
Datoen for Verdensdagen for Down syndrom 21. mars henspiller på triosomi 21, eller 3 av kromosompar 21 og dagen har til hensikt å spre kunnskap om diagnosen. Dagen markeres på ulike måter rundt om i verden. European Down syndrome Association har laget en informasjonsserie bestående av 21 bilder av personer med Down syndrom som forteller hvordan de deltar i samfunnet, hva som er deres håp og drømmer for fremtiden.
Foto vedlagt kan benyttes i saker tilknyttet denne pressemeldingen. Foto: Shane Colvin/Det utdanningsvitenskapelige fakultet, UiO.
Mer informasjon:
Blogg:
Nøkkelord
Kontakter
Kari-Anne Bottegaard NæssFørsteamanuensis
Tel:92240741Bilder
Om UiO - Det utdanningsvitenskapelige fakultet
Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo er landets ledende utdannings- og forskningsmiljø i utdanningsvitenskap.
Følg pressemeldinger fra UiO - Det utdanningsvitenskapelige fakultet
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra UiO - Det utdanningsvitenskapelige fakultet på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra UiO - Det utdanningsvitenskapelige fakultet
Podkast: Hva vet du egentlig om dysleksi?4.4.2024 07:30:00 CEST | Pressemelding
Kristine Midtbø er 26 år gammel og har det som ofte kalles «ren dysleksi». I dag jobber hun som forsker i Sintef og har en mastergrad fra NTNU. — Det å være dyslektiker er på ingen måte en dans på roser. Det er veldig mye hardt arbeid, sier hun.
Ingrid vokste opp uten å vite at hun hadde Tourettes syndrom15.2.2024 08:54:47 CET | Pressemelding
— Det var veldig tøft. De andre barna lo av meg, pekte på meg og utestengte meg. Jeg hadde ingen venner, og jeg følte meg helt alene i verden, forteller hun. Hør hele hennes historie i podkasten "Det virker!"
Det første tegnet på at et språk er i ferd med å dø, er at barna slutter å snakke det5.2.2024 08:00:00 CET | Pressemelding
De samiske språkene er truet. Flere og flere elever forlater samisk opplæring og går over til undervisning på norsk. Dette vil norske forskere få en bedre forståelse av, slik at det er mulig å gjøre noe med. — Forskningen vår kan bidra til å styrke samisk språkopplæring ved å gi oss kunnskap om hva som hemmer og fremmer bruk av samisk, sier Kathrin Olsen, førsteamanuensis ved Nord universitet.
Lærerne er knallgode på utforsking tross vag læreplan10.1.2024 07:15:00 CET | Pressemelding
Ny rapport: Norske videregående-klasserom preges sterkt av utforskende arbeid, både lærerstyrt og elevdrevet. – Vi ser at den enkelte lærers undervisning har mer å si enn fagenes egenart, sier forskerne.
Hvordan foregår utdanning og opplæring i fengsel?3.1.2024 07:15:00 CET | Pressemelding
På grunn av en oppvekst preget av kaos, uro og kriminalitet, har ikke «Isak» fullført skolegangen sin. Dette prøver han å gjøre noe med, samtidig som han soner dommen sin i Oslo fengsel. Hør historien til "Isak" i siste episode av "Det virker!".
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom