Slik skal bedrifter i Møre og Romsdal matches med internasjonale kunder

Sammen med næringslivet har Innovasjon Norge lansert The Explorer - et Tinder for næringslivet som skal øke norsk eksport. Løsningen presenteres når Innovasjon Norge holder Innovasjonstalen 2018 for Møre og Romsdal på Giske i morgen 7.juni.

Foto: Ulstein/the Explorer

-The Explorer gir oss muligheten til å vise frem lokale og grønnere løsninger til hele verden på en effektiv og enkel måte. Tjenesten er for løsninger som går på tvers av næringer, kompetanseområder og regioner – nå er det opp til bedriftene i Møre og Romsdal å registrere sine løsninger for å vise frem alt det vi i denne regionen kan tilby, sier direktør for Innovasjon Norge Møre og Romsdal Bodil Palma Hollingsæter.

The Explorer er et av Innovasjon Norge og næringslivets svar på regjeringens oppdrag om å profilere norske, grønne løsninger. Det digitale utstillingsvinduet er en av flere aktiviteter i den nasjonale eksportsatsingen Merkevaren Norge.

Frank Langva, spesialrådgiver digitalisering i Innovasjon Norge, og teknisk prosjektleder for The Explorer, skal presentere The Explorer på innovasjonstalearrangementet på Giske.

Ulstein Group vises frem i The Explorer

Norsk industri og næringsliv leverer konkurransedyktige løsninger, og internasjonale undersøkelser viser at Norge kjennetegnes av blant annet høyteknologiske løsninger og bærekraft. Men det er ikke alltid like lett for norske bedrifter å kjempe om oppmerksomheten i det internasjonale markedet.

Ulstein Group leverer produkt og tjenester innen skipsdesign, skipsbygging og utstyrspakker til det internasjonale markedet. www.theexplorer.no/ulstein. Selskapet er en av bedriftene som viser seg frem for potensielle kunder i det nye utstillingsvinduet.

-Vi synes The Explorer er et spennende og framoverlent tiltak. Skal du bli valgt må du synes. At det nå er utvikleten felles plattform hvor norske produkt og løsninger kan synligjøres og bygge merkevare ser vi på som svært positivt og som en mulighet, sier Lene Trude Solheim kommunikasjonssjef i Ulstein Group.

Fakta om arrangementet

Sted: Øygardshallen, Sjøvegen 77, Giske

Tid: 7. juni 12.30-15.00

Transport: Buss fra Skateflukaiakl 12.00 (merket Innovasjon Norge) med retur fra Giske rett etter arrangementet

Annet: Lunsj blir servert kl 12.30-13.00

Fakta om The Explorer

• https://www.theexplorer.no/åpnet for registreringer 31.mai.
  • The Explorer skal bli en eksportkanal hvor utenlandske bedrifter som trenger løsninger, og norske bedrifter som har løsninger, kobles.
  • Den blir samtidig et utstillingsvindu for et internasjonalt marked som bygger opp under Norge som en ledende nasjon innen utvikling av grønne løsninger. I tillegg skal den inneholde verktøy og historier om Norge og norsk næringsliv som kan brukes overfor internasjonale kunder, presse og andre målgrupper.
  • Alle bedrifter og næringer med grønne løsninger kan registrere seg i basen. De må svare ut tre kriterier: God forretningsskikk, at løsningen er grønn, og hvilke bærekraftsmål den bidrar til å løse. I tillegg bør løsningen være skalerbar.
  • Det er en redaksjon som kvalitetssikrer alle løsningene før de publiseres på The Explorer. Det koster ingenting å registrere løsninger.
  • Innovasjon Norge leder eksportsatsingen. Konsept, utforming samt kriterier for innhold og bedriftsdeltakelse er utformet i dialog med næringslivet, Nærings- og fiskeridepartementet og Klima- og miljødepartementet.
  • Et strategisk råd er opprettet, bestående av representanter fra Equinor, Yara, Statkraft, DNB, DNV GL, NHO, LO, Abelia, Norge 203040, Norges sjømatråd, Virke, Norges Rederiforbund, Miljødirektoratet, Finans Norge, GCE Blue Maritime Cluster, Fostech AS, Grieg Group, X Four-10, Zero, Klima- og miljødepartementet, Nærings - og fiskeridepartementet, og Innovasjon Norge.

Bodil Palma Hollingsæter, direktør i Innovasjon Norge Møre og Romsdal, tlf. 908 46 388.

Foto: Ulstein/the Explorer
Bodil P. Hollingsæter/Innovasjon Norge