Innovasjon Norge

Slik skal bedrifter i Finnmark matches med utenlandske kunder

Del
Sammen med næringslivet har Innovasjon Norge lansert The Explorer – en koblingstjeneste for næringslivet som skal øke norsk eksport. Løsningen presenteres når Innovasjon Norge holder Innovasjonstalen 2018 i Hammerfest i dag.
FOTO: Thinkstock
FOTO: Thinkstock

- The Explorer gir oss muligheten til å vise frem lokale og grønnere løsninger til hele verden på en effektiv og enkel måte. Tjenesten er for løsninger som går på tvers av næringer, kompetanseområder og regioner – nå er det opp til de nordnorske bedriftene å registrere sine løsninger for å vise frem alt det vi i denne regionen kan tilby, sier direktør for Innovasjon Norge Arktis Linda Beate Randal.

Webtjenesten The Explorer er et av Innovasjon Norge og næringslivets svar på regjeringens oppdrag om å profilere norske, grønne løsninger. 

Norsk industri og næringsliv leverer konkurransedyktige løsninger, og internasjonale undersøkelser viser at Norge kjennetegnes av høyteknologiske prototyper og bærekraftige løsninger. Men det er ikke alltid like lett for norske bedrifter å kjempe om oppmerksomheten i det internasjonale markedet.

- For å bygge opp et levende utstillingsvindu må vi vise et mangfold av løsninger som inspirerer og tiltrekker internasjonale aktører. Her må også nordnorske bedrifter kjenne sin besøkelsestid og bidra til at regionen er representert i plattformen, sier Linda Beate Randal.

Bærekraft åpner nye forretningsmuligheter

The Explorer er del av Merkevaren Norge-prosjektet, som styres av Innovasjon Norge. Målet er å øke norsk eksport, tiltrekke seg utenlandske investeringer og kompetanse og gjøre Norge til et attraktivt reisemål.

For å nå målene må Norge få internasjonal status som en pioner på bærekraftige løsninger, som et attraktivt land å investere i og en nasjon med et rikt kulturliv i tillegg til flott natur. Et land som er synlig i verdenssammenheng.

Innovasjon Norge jobber for å få flere av de «riktige» turistene til landet. De som bruker større deler av landet og flere av de aktivitetene vi kan tilby. Det vil gi høyere inntekter til turistnæringen og også bidra til et etterlatt inntrykk av et land som har mer enn bare flott natur.

 

Spennende tilbud for turister

- På grunn av vår rene og sårbare natur er vi helt avhengig av en bærekraftig turisme. Det vil si en turisme der man ikke etterlater varige fotavtrykk, og ikke bare prøver å hente inn flest mulig turister. Hvis vi har høy kvalitet på vårt tilbud vil vi kunne tiltrekke oss de turistene som bruker det vi har å tilby og som ønsker å betale for det de får, sier Linda Beate Randal.

- Finnmark har et stort potensial her, med storslått natur, og kultur og kreativ næring som kan fungere som grunnlag for aktiviteter og et spennende tilbud for turister.

- Ved å bygge vår merkevare på kvalitet vil vi kunne tjene godt på det på lang sikt, sier Randal.

Fakta om The Explorer 

  • https://www.theexplorer.no/ åpnet for registreringer 31.mai. 
  • The Explorer skal bli en eksportkanal hvor utenlandske bedrifter som trenger løsninger, og norske bedrifter som har løsninger, kobles. 
  • Den blir samtidig et utstillingsvindu for et internasjonalt marked som bygger opp under Norge som en ledende nasjon innen utvikling av grønne løsninger. I tillegg skal den inneholde verktøy og historier om Norge og norsk næringsliv som kan brukes overfor internasjonale kunder, presse og andre målgrupper. 
  • Alle bedrifter og næringer med grønne løsninger kan registrere seg i basen. De må svare ut tre kriterier: God forretningsskikk, at løsningen er grønn, og hvilke bærekraftsmål den bidrar til å løse. I tillegg bør løsningen være skalerbar. 
  • Det er en redaksjon som kvalitetssikrer alle løsningene før de publiseres på The Explorer. Det koster ingenting å registrere løsninger. 
  • Innovasjon Norge leder eksportsatsingen. Konsept, utforming samt kriterier for innhold og bedriftsdeltakelse er utformet i dialog med næringslivet, Nærings- og fiskeridepartementet og Klima- og miljødepartementet. 
  • Et strategisk råd er opprettet, bestående av representanter fra Equinor, Yara, Statkraft, DNB, DNV GL, NHO, LO, Abelia, Norge 203040, Norges sjømatråd, Virke, Norges Rederiforbund, Miljødirektoratet, Finans Norge, GCE Blue Maritime Cluster, Fostech AS, Grieg Group, X Four-10, Zero, Klima- og miljødepartementet, Nærings - og fiskeridepartementet, og Innovasjon Norge.  

For mer informasjon, kontakt Emilie Skogvang: emilie.skogvang@innovasjonnorge.no /922 95 771

Nøkkelord

Bilder

FOTO: Thinkstock
FOTO: Thinkstock
Last ned bilde

Lenker

Om Innovasjon Norge

Innovasjon Norge
Innovasjon Norge
Akersgata 13
0104 Oslo

22 00 25 00http://www.innovasjonnorge.no

Vi bidrar til nyskaping i næringslivet, bærekraftig vekst og eksport for konkurransedyktige norske bedrifter, og utvikling i distriktene. Vi profilerer norsk næringsliv og Norge som reisemål. 

Følg pressemeldinger fra Innovasjon Norge

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Innovasjon Norge på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Innovasjon Norge

I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.

Besøk vårt presserom
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye