Slik sikrer du hytta mot brann

Høstferien står for døren og mange nordmenn reiser på hytta. Her skrur vi på varme og belysning, tenner levende lys og fyrer i ovnen. Husk at brannsikring er like viktig på hytta som hjemme. Visste du at kravene til brannsikring også gjelder for fritidsboliger?

Husk at brannsikring er like viktig på hytta som hjemme.

Sjekk brannsikringen – tidlig varsling er avgjørende!

Uansett om du eier eller leier fritidsboligen anbefaler vi en sjekk av røykvarsleren og av slukkeutstyret. Ta dine forholdsregler og sjekk røykvarsleren og sjekk også at brannslukkeren på hytta er i orden, sier kommunikasjonssjef i Sector Alarm Sissel Eckblad. –Brannsikring er eiers ansvar, men det kan være smart å tenke på at noen utleiere slurver med brannsikringen. Uansett om du eier eller leier kan du med noen enkle grep sikre hytta.

Mange hytter ligger langt fra nærmeste brannstasjon og tidlig varsling er derfor helt avgjørende hvis uhellet først er ute. Men det nytter ikke å ha røykvarsler og slukkemiddel hvis det ikke fungerer.

Har brannslukkeren din gått ut på dato?

Mange slurver med kontroll og vedlikehold av brannsikkerhetsutstyret i hjemmet. -Husk at brannslukkere og brannslanger også har holdbarhetsdato, og må kontrolleres jevnlig. Produksjonsdatoen på brannslukkeren står nederst på apparatet, forteller Eckblad. Brannslukkerens viktigste oppgave er å skape en rømningsvei ved å slå ned flammene. Derfor sier lovverket at det skal være minst én brannslukker i hver boenhet – helst plassert nær soverommene.

En fjerdedel virker ikke

Mange tragiske ulykker kunne ha vært unngått om vi hadde fulgt grunnleggende og enkle råd om brannsikring. I følge brannvesenet har hele 25 prosent av alle boliger røykvarslere som ikke fungerer tilfredsstillende.

Brannsikring hjelper

Har du en boligalarm med brannvarsling koblet til en alarmstasjon har du en røykvarsler som overvåkes og testes. I tillegg har du en brannalarm som igangsetter et reaksjonsapparat som kan være til hjelp ved redning. Bare i fjor rykket Sector Alarm ut etter å ha mottatt brannalarm og hjalp ut 40 personer som sov i røykfylte hus.

Tren på brannøvelse i høstferien

De fleste av oss gjennomfører brannøvelser regelmessig på jobben eller på skolenI en stresset situasjon er det viktig å vite hva man skal gjøre og hvordan. Bruk tiden i høstferien - brannøvelse er både morsomt og nyttig!

Man kan ta mange grep for å bedre brannsikkerheten, men alle som jobber med brannsikkerhet konkluderer med at røykvarsleren er aller viktigst.

Sector Alarms tips for brannsikker høstferie:

• Sjekk røykvarsleren og slukkeutstyret
  • Fjern brennbare materialer som ligger i nærheten av den åpne peisen
  • Forlat aldri komfyren under matlaging
  • Sjekk at komfyr, vaskemaskin og tørketrommel er slått av
  • Sjekk at levende lys er slukket
  • Sjekk at ingen varmeovner er tildekket
  • Undersøk om det er svimerker eller sterk varmegang i sikringsskap
  • Se etter svimerker i ledninger, støpsler, kontakter og lamper
  • Slukk levende lys når du forlater rommet
  • Ha brannøvelser med barna i familien
  • Anskaff en boligalarm med brannvarsling koblet til en alarmstasjon

Husk at brannsikring er like viktig på hytta som hjemme.
Har brannslukkeren din gått ut på dato?
Har brannslukkeren din gått ut på dato? Mange slurver med kontroll og vedlikehold av brannsikkerhetsutstyret i hjemmet. -Husk at brannslukkere og brannslanger også har holdbarhetsdato, og må kontrolleres jevnlig.

Sector Alarm er et norsk konsern i sterk vekst og hadde i 2017 en omsetning på litt over 2 milliarder. Selskapet ble etablert i 1995 og er i dag en av de ledende aktørene i Europa. Sector Alarm leverer trygghet til sine kunder gjennom alarmløsninger til boliger og bedrifter. Selskapet har mer enn 520.000 kunder og over 1.750 medarbeidere i Norge, Sverige, Finland, Irland, Spania og Frankrike. I Norge har selskapet 175.000 kunder og 600 medarbeidere. Både medarbeidere og kunder er i fokus hos oss, noe våre klimaundersøkelser og de mange prisene vi har mottatt for beste kundeservice bekrefter.

Tror på fortsatt kraftig vekst24.8.2018 15:36Pressemelding

Fjoråret ble et godt år for alarmbransjen. Totalmarkedet vokste med over 7 prosent. Viggo Skeisvoll er Chief Operation Officer i Sector Alarm Group og har lang erfaring fra alarmbransjen. Han tror at veksten vil fortsette. -Det er fortsatt over 80 prosent av alle boliger i Norge som ikke har boligalarm, legger du til alle nye boliger som blir bygget og ikke minst hyttemarkedet tror vi på en fortsatt kraftig vekst i årene som kommer.