Slik sendes Sykkel-VM på TV 2

TV 2 skal levere TV-bilder til hele verden fra VM i sykkel, og det forventes over 300 millioner TV-seere i løpet av mesterskapet. Dekningen på TV 2 blir massiv fra start til mål.
Johan Kaggestad, Dag Otto Lauritzen, Julie Strømsvåg, Ingrid Halstensen og Christian Paasche. Foto: Eivind Senneset, TV 2.

Søndag 17. september sender TV 2 det første av tolv ritt under mesterskapet. Derfra går det slag i slag frem til VMs høydepunkt som er fellesstarten for menn elite søndag 24. september.

Både publikum og TV-seere får oppleve stjerner som Peter Sagan rundt hushjørnene i Bergen. Samtidig har Norge gullkandidater både i juniorklassen, U23 og selvsagt i seniorklassen.

- Aldri har Norge vært bedre som sykkelnasjon. Aldri har sykkelinteressen i Norge vært større. Timingen kunne ikke vært bedre for et VM i Bergen. La festen begynne! sier Vegard Jansen Hagen som er sportsredaktør i TV 2.

Sykkel-VM er det største sommeridrettsarrangementet som noensinne har vært i Norge, og samler mer enn 1150 utøvere fra rundt 80 deltakende nasjoner.

- TV 2 bygger sin dekning på lidenskap, kunnskap og et fellesskap med ryttere, seere og publikum. Vi topper laget til vår største egenproduksjon noen gang. Dette er en unik sjanse for Norge, Vestlandet og Bergen – og for oss i TV 2. Den skal vi gripe med begge hendene! sier Vegard Jansen Hagen entusiastisk.

Alle løpene blir kommentert av Christian Paasche og Johan Kaggestad med Dag Otto Lauritzen og Mads Kaggestad som eksperter. Ingrid Halstensen og Julie Strømsvåg blir TV 2s programledere, mens Davy Wathne får en sentral rolle i TV 2 sin dekning av Sykkel-VM. TV 2 sitt studio som vi kjenner fra OL i Sotsji og Rio vil stå sentralt plassert på festplassen i Bergen.

TV 2-kommentator Christian Paasche gleder seg hemningsløst til åtte konkurransedager i Bergen.

- Å få oppleve og jobbe med et sykkel-VM på hjemmebane er en drøm og et stort privilegium. Jeg har bergensblod i årene og har selv bodd i byen i syv år, og vet at alt ligger til rette for en folkefest som bare vestlendinger kan stelle i stand. Og som vil gjøre Bergen, Øygarden, Fjell og Askøy - og Norge - bemerket for flere hundre millioner TV-seere over hele verden. Her er det bare å gi gass!

TV 2 er også ”host broadcaster” for VM i sykkel som innebærer ansvaret for å levere direktesendinger fra mesterskapet inkludert ritt, premieutdeling og vinnerintervjuer til hele verden i samarbeid med TV-produksjonsselskapet NEP som er teknisk leverandør. I tillegg produserer TV 2 en nasjonal sending for Norge.

Det er TV 2s sjefprodusent Jens Cornelius Knudsen som har bilderegien på sendingene som går direkte til 32 TV-stasjoner over hele verden. Dette inkluderer blant annet NBC i USA, ZDF i Tyskland, Rai i Italia, TV 2 Danmark, SVT, BBC i Storbritannia og NHK i Japan. Det estimeres over 300 millioner TV-seere i løpet av mesterskapsdagene.

- TV 2s mål er å levere en internasjonal TV-produksjon fra bergensregionen på nivå med Tour de France. Spektakulær idrett rammes inn av vakker natur og Norges mest lidenskapelige publikum. Det blir et unikt utstillingsvindu for Norge og for bergensregionen. Uforglemmelige bilder og øyeblikk delt med hele verden, sier sportsredaktør Vegard Jansen Hagen.

På det meste vil det være 25 kameraer i aksjon samtidig, som inkluderer 20 faste kameraer, et helikopter og fire kameraer på motorsykler som følger løpet. For å få signalene ut i verden så vil to følge-fly være i lufta over Bergen til enhver tid.

TV 2 har 120 personer i arbeid med VM i løpet av denne perioden. Dette fordeler seg med omkring 75 personer fra TV-produksjonsselskapet NEP og 45 personer fra TV 2.

Slik sendes Sykkel-VM på TV 2 og TV 2 Sumo:

Søndag 17/9:

11.30 Lagtempo, kvinner

15.00 Lagtempo, menn

Mandag 18/9:

10.00 Tempo, junior kvinner
12.30 Tempo, U23 menn

Tirsdag 19/9:

11.00 Tempo, junior menn
15.30 Tempo, elite kvinner

Onsdag 20/9:

12.30 Tempo, elite menn

Torsdag 21/9:

Rittfri dag

Fredag 22/9:

10.00 Fellesstart, junior kvinner
12.30 Fellesstart, U23 menn
23.20 – 23.50: VM-magasinet med siste nytt fra dagens etapper.

Lørdag 23/9:

08.30 Fellesstart, junior menn
12.45 Fellesstart, elite kvinner

22.50 – 23.20: VM-magasinet med siste nytt fra dagens etapper.

Søndag 24/9:

09.30 Fellesstart, elite menn

Johan Kaggestad, Dag Otto Lauritzen, Julie Strømsvåg, Ingrid Halstensen og Christian Paasche gleder seg til å gi seerne Sykkel-VM fra Bergen. Foto: Eivind Senneset, TV 2.
Johan Kaggestad, Dag Otto Lauritzen og Christian Paasche. Foto: Eivind Senneset, TV 2.

02255http://www.TV2.no

Vi er TV 2

Vi er TV 2, et redaktørstyrt mediehus og kommersiell allmennkringkaster. Vi formidler, skaper og forteller historier som gjør nyheter, aktualiteter, sport og underholdning tilgjengelig for folk uansett når, hvor og hvordan de måtte ønske. Gjennom en rekke ulike kommersielle TV-kanaler, digitale plattformer og tjenester tilbyr vi et bredt spekter av innhold som spenner fra lett underholdning til tung journalistikk.

TV 2 er en del av Egmont, som er et av Nordens største mediekonsern med over 6000 ansatte og aktivitet i 30 land. TV 2s eier Egmont er en stiftelse, som årlig deler ut over 100 millioner kroner til et bedre liv for barn og unge.

Følg pressemeldinger fra TV 2

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra TV 2 på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra TV 2