Slik sendes håndball-VM på TV 2

Til helgen starter kvinnenes VM i håndball, og TV 2 sender hele 84 kamper på TV 2, TV 2 Sportskanalen og på TV 2 Sumo. Norge spiller sin første kamp mot Ungarn lørdag kveld.

Bent Svele, Julie Strømsvåg, Gro Hammerseng Edin og Harald Bredeli er klare for håndball-VM i Tyskland. Foto: Eivind Senneset, TV 2.

- Vi gleder oss mer enn noensinne til VM. De norske håndballjentene har en sjelden kombinasjon av sjarme og vinnermentalitet, sist sett under straffekastkonkurransen mot Russland i helgen. På samme måte som Tour de France er blitt et høydepunkt om sommeren og Farmen på høsten, så har håndballjentene skapt en egen tradisjon i julemåneden, sier redaksjonssjef Christine Espeland i TV 2 Sporten.

Norge spiller fem innledende kamper, deretter blir det vinn eller forsvinn med cupspill i åttedelsfinalen.

Og TV 2-kommentator Harald Bredeli mener Norge må finne seg i å være den største gullfavoritten.

- Mange mener det bare er å hente gullet, men det er ikke riktig selv om vi må finne oss i å være favoritter. Det er et tosifret antall medaljekandidater og en håndfull gullkandidater. Jeg tror Nederland, Russland og Frankrike er Norges største konkurrenter om gullet, mens lag som Romania, Sverige, Danmark, Brasil, Montenegro, Tyskland og Serbia alle kan være med å kjempe om en mulig semifinale, sier Harald Bredeli.

Norge har tatt medalje i ni av de siste ti mesterskapene.

- Når man er videre fra gruppespillet så kan alt skje. Har Norge ti dårlige minutter i en avgjørende cupkamp så ryker de fort ut. Vi har verdens beste målvakter og et knallsterkt angrepsspill. Men Norge er helt avhengige av å få kontroll på forsvarsspillet. Det hjelper ikke å ha de beste målvaktene om ikke forsvaret klarer å bygge opp muren. Det er helt avgjørende, kommenterer Harald Bredeli.

Harald Bredeli og Bent Svele kommenterer Norges gruppe og en del av cupspillet. Christian Paasche og Endre Olav Osnes kommenterer de andre gruppene og resten av cupspillet.

Julie Strømsvåg og Sindre Olsen er sammen med ekspert Gro Hammerseng-Edin TV 2 sitt team på indre bane i Tyskland.

Åpningskampen i årets VM spilles fredag kveld kl. 19.00 mellom Tyskland og Kamerun. Denne sendes på TV 2 Sportskanalen.

Slik spilles Norges kamper i gruppespillet – med sendestart på TV 2 kl. 20.00

Lørdag 2/12 kl. 20.30: Norge - Ungarn

Søndag 3/12 kl. 20.30: Argentina - Norge

Tirsdag 5/12 kl. 20.30: Norge - Polen

Torsdag 7/12 kl. 20.30: Tsjekkia - Norge

Fredag 8/12 kl. 20.30: Norge – Sverige

Slik spilles sluttspillet:

Åttendelsfinalene:

Søndag 10/12 kl. 17.30 og 20.30 samt mandag 11/12 kl. 17.30 og 20.30. Tidspunkt for Norges eventuelle åttedelsfinale blir klart sent fredag kveld 8.12 etter gruppespillet.

Kvartfinalene:

Tirsdag 12/12 kl 17.30 og 30.30 samt onsdag 13/12 kl. 17.30 og 20.30

Semifinalene:

Fredag 15/12. kl 17.30 og 20.30

Bronsefinalen:

Søndag 17/12 kl. 14.30

Finalen:

Søndag 17/12 kl. 17.30

Harald Bredeli og Bent Svele. Foto: Eivind Senneset, TV 2.
Bent Svele, Julie Strømsvåg og Harald Bredeli. Foto: Eivind Senneset, TV 2.
Harald Bredeli. Foto: Eivind Senneset, TV 2.
Bent Svele. Foto: Eivind Senneset, TV 2.
Gro Hammerseng Edin. Foto: Eivind Senneset, TV 2.
Julie Strømsvåg. Foto: Eivind Senneset, TV 2.
Julie Strømsvåg og Gro Hammerseng Edin. Foto: Eivind Senneset, TV 2.