Slik sendes Fotball-EM på NRK og TV 2

50 dager før avspark i Fotball-EM i Frankrike er kampfordelingen mellom TV 2 og NRK klar. Åpningskampen og de to semifinalene sendes på TV 2, mens finalen sendes på NRK.

Fire av TV 2 og NRKs EM-profiler (f.v.):  Julie Strømsvåg (programleder TV 2), Christian Nilssen (kommentator NRK), Carina Olset (programleder NRK) og Øyvind Alsaker (kommentator TV 2).  (Foto: Øivind Oksnes/TV 2)
Fire av TV 2 og NRKs EM-profiler (f.v.): Julie Strømsvåg (programleder TV 2), Christian Nilssen (kommentator NRK), Carina Olset (programleder NRK) og Øyvind Alsaker (kommentator TV 2). (Foto: Øivind Oksnes/TV 2)

NRK og TV 2 deler rettighetene til årets EM i fotball, og har nå fordelt de 51 kampene seg imellom. Kanalene fortsetter også sitt gode samarbeid fra VM i Brasil med felles studio på Kontraskjæret i Oslo.

God fordeling

– Vi har en god fordeling av kampene med NRK, der begge parter har fått rikelig med attraktive kamper. For oss er åpningskampen mellom Frankrike og Romania, to semifinaler og de første kampene til Sverige, England og Island blant de oppgjørene vi har størst forventning til, sier sportssjef Vegard Jansen Hagen i TV 2.

Også Janne Fredriksen, redaksjonssjef for event i NRK Sport, er godt fornøyd med kampfasiten. Særlig er hun glad for å ha alle Tysklands innledende kamper på sendeplanen, og selvsagt finalen.

– Englands siste innledende kamp, mot Slovakia, er også en godbit. Og så gleder vi oss stort til å vise Sveriges to siste gruppespillkamper, der de skal kjempe mot Italia og Belgia om en plass i åttendelsfinalen, sier Fredriksen.

Fredriksen er opptatt av at det skal bli lett for seerne å ha oversikt over hvilke kamper som sendes hvor. Hun minner også om at samtlige kamper sendes på NRK Radio, på P1 og/eller digitalradiokanalen NRK Sport.

Vellykket samarbeid

Både Jansen Hagen og Fredriksen ser fram til et nytt sportssamarbeid mellom TV 2 og NRK.

– Tilbakemeldingene var overstrømmende positive fra alle hold etter fellesløftet rundt VM i Brasil, forteller Jansen Hagen. – Nå ser vi frem til å gjenta suksessen sammen med NRK og servere det ypperste av internasjonal fotball til det norske folk.

TV 2 har denne gangen valgt å sende sine kamper fordelt mellom TV 2 (19 kamper) og TV 2 Zebra (9 kamper). NRK viser samtlige kamper på NRK1, med unntak av siste runde av gruppespillet der også NRK2 og NRK3 vil brukes til de parallelle kampene.

Programledere og kommentatorer

Julie Strømsvåg ankrer og Erik Thorstvedt er fast ekspert under studiosendingene fra Kontraskjæret for TV 2, mens Øyvind Alsaker og Kasper Wikestad kommenterer kampene i Frankrike. Med seg har de Petter Myhre, Egil ”Drillo” Olsen og Brede Hangeland som eksperter.

For NRK skal Carina Olset lede oss gjennom 23 sendinger fra Kontraskjæret sammen med fotballekspert Lise Klaveness og andre spennende gjester fra inn- og utland. Kommentatorpar i Frankrike er Christian Nilssen-Tom Nordlie og Andreas Stabrun Smith-Bengt Eriksen.

Fullstendig kampoppsett for Fotball-EM i Frankrike for NRK og TV 2 er vedlagt.

For ytterligere informasjon, kontakt:
Janne Fredriksen, redaksjonssjef event NRK: janne.fredriksen@nrk.no, 948 10 763
Helene Amlie, presseansvarlig NRK: helene.amlie@nrk.no, 951 00 299

Vegard Jansen Hagen, sportssjef TV2: VegardJansen.Hagen@tv2.no, 959 21888
Jan-Petter Dahl, kommunikasjonssjef TV2: jpd@tv2.no, 928 60363

Illustrasjon: NRK Grafisk Design

Så mange så Monsens premieretur20.7.2018 10:43Pressemelding

I forrige uke startet årets sommertur med Lars Monsen i spissen. På premiereturen på Hardangervidda, som ble sendt på NRK1 torsdag 12. juli, fulgte 37.000 seere med på den fem timer lange turen. Det ga en markedsandel på 22 prosent. 268.000 var innom sendingen i minst ett minutt. Antall seere på fredagens minutt for minutt-sending lå på 39.000, og disse tallene økte på lørdagen til 50.000. På søndagen lå tallet på 77.000 seere. – Det er tydelig at folk setter pris på opplevelser fra fjellet. Vi er strålende fornøyd med første uken, sier Thomas Hellum, som er prosjektleder for «Monsen minutt for minutt». Sommeråpent «Sommeråpent», som sendes på NRK1 om kvelden, hadde 454.000 seere på premieren 12. juli, og en markedsandel på 52 prosent. I løpet av helgen lå tallene for «Sommeråpent» på 286.000 (fredag), 346.000 (lørdag) og 397.000 (søndag). – «Sommeråpent» har de største tallene og er flaggskipet på kvelden - og det er som forventet når programmet går i beste sendetid. «Monsen minutt fo