Slik ordner du sommerfesten uten #MeToo

Sommerfesten er rett rundt hjørnet og for mange er det en svært trivelig sammenkomst. Samtidig er det mange som har opplevd negative hendelser forbundet med alkohol. Akan kompetansesenter har tre tips til ledere og partyplanleggere, med formål å legge til rette for en sommerfest der alle føler seg inkludert og ikke minst en fest uten #MeToo.

Ledere har et ansvar

Ifølge tall fra Folkehelseinstituttet (2016) rapporterer 7 % å ha opplevd uønsket seksuell oppmerksomhet. 30 % forteller at de har opplevd at kolleger som drakk var plagsomme og 10 % sier at de har følt seg utenfor eller uteblir fra sosiale arrangementer på grunn av drikking i jobbsammenheng

• #Metoo-kampanjen viser at seksuell trakassering ofte skjer i arbeidsrelaterte situasjoner, samt i situasjoner der det drikkes alkohol. Dette gir arbeidslivet et særlig ansvar for å løfte temaet og bidra til økt bevissthet, sier Camilla Lynne Bakkeng, fagleder i Akan kompetansesenter.

Når det gjelder å drikke sammen på best mulig måte i jobbrelaterte situasjoner er det også lurt å tenke på «lykkepromillen»

• Lykkepromillen handler om å få det beste ut av alkoholen, uten de negative sidene. Lykkepromillen finnes et sted mellom 0,5 og 1 i promille. I praksis betyr dette at jenter kan drikke 2-3 glass vin eller øl, mens gutter kan drikke 3-4 glass vin eller øl. På den måten kan du senke skuldrene litt, mens hodet fortsatt henger med, forteller Bakkeng.

Tre tips til ledere

• Ha en tydelig holdning – Vår erfaring er at en tydelig holdning, nedfelt i en policy som er kjent for alle ansatte, er det beste tiltaket for en god sommerfest. Sett ord på forventninger og avklar: hvordan vil vi ha det hos oss?
  • Vær bevisst og beredt – Inntak av alkohol gjør noe med hemninger. Det kan være gøy og bidra til god stemning, men det kan også føre til problematisk og ufin oppførsel.
  • Vit hva du som leder gjør når noen trår over grensa – Trygge ledere tar tak når ansatte trår over grensa for hva som er greit. Som leder har du ansvar for å ivareta arbeidsplassen omdømme, sikkerhet og arbeidsmiljø. En rusmiddelpolicy bør si noe om hvordan brudd håndteres, og du som leder bør vite hva du gjør i situasjonen. Blir noen overstadig beruset på sommerfesten? Send vedkommende hjem i en taxi, og ta en prat i etterkant av sommerfesten.

Equinor-virksomhet er vinner av årets Akan-pris20.11.2018 13:00Pressemelding

Regjeringsforhandlingene: – KrF har en unik mulighet til å sette rusforebygging på kartet6.11.2018 13:36Pressemelding

– KrF har programfestet at partiet skal styrke arbeidet til Akan kompetansesenter. Dette feltet har kommet i skyggen så langt i regjeringsforhandlingene. Nå har partiet en gylden mulighet til å ta fram disse spørsmålene igjen, og gjennom regjeringsforhandlingene vise at partiet fortsatt tar forebygging av rus og avhengighetsproblematikk på alvor, sier direktør i Akan kompetansesenter, Elisabeth Ege.