Slik kan Norge bli et elektrisk samfunn

Norge har potensial til å bli et elektrisk samfunn, der all fossil energi byttes ut med fornybare kilder. Statnett lanserer nå en rapport som viser hvordan en omfattende elektrifisering kan gjøres ved hjelp av 30-50 TWh nytt forbruk av strøm.

- Selv om Norge er et av verdens mest elektrifiserte land er det fortsatt stort potensial til å erstatte bruk av fossile energikilder som olje, kull og gass ytterligere. Dette vil gi store besparelser i energibruken og en samlet reduksjon i norske klimagassutslipp på rundt 25 millioner tonn CO2-ekvivalenter, sier Auke Lont, konsernsjef i Statnett.

Elektrifisering er en viktig del av det grønne skiftet. FNs klimapanel (IPCC) og mange analysemiljøer ser elektrifisering som et sentralt virkemiddel for å redusere CO2-utslipp i energisektoren. Elektrisitet er i seg selv en utslippsfri energibærer, og den norske kraftproduksjonen er tilnærmet utslippsfri. Samtidig er bruk av elektrisitet langt mer energieffektivt enn fossil energibruk. Statnetts estimater tilsier at overgang til elektrisitet der dette er mulig vil bety at 40 TWh fornybar kraft erstatter 95 TWh fossil, altså mer enn en halvering av energibruken.

- Elektrifisering av forbruket er altså ikke bare en overgang fra fossil til fornybar energibruk, det gir også betydelig energieffektivisering, sier Lont.

Størst effekt innen transport og industri

Statnett har i sin analyse sett på hva som må til innenfor ulike sektorer for å skifte ut fossil energibruk med elektrisitet. Det er særlig innen transport og industri det største potensialet ligger.

- En storstilt elektrifisering av bilparken og andre kjøretøy har bare så vidt kommet i gang. I tillegg kommer et skifte fra bruk av fossilt til strøm i industrien, inkludert innen olje- og gassutvinning, forteller Vegard Holmefjord, analytiker i Statnett.

Rapporten viser derimot at det er lite å hente innen byggsektoren, siden Norge allerede bruker fornybare kilder til nesten all oppvarming av bygg.

For at økt norsk forbruk av strøm skal gi de utslippskuttene som rapporten viser, er det behov for en tilsvarende økning i fornybar kraftproduksjon. Det er nå lønnsomt å bygge ut vindkraft uten subsidier i Norge. Økningen kan også komme fra andre kilder, som vannkraft og til dels solkraft.

Det er også mulig å oppnå uten større oppgradering i de store transportkanalene internt i Norge. På den andre siden vil elektrifisering bidra til å fremskynde flere investeringer og føre til oppgraderinger mer lokalt.

Hydrogen kan gi nullutslipp

I tillegg til de 30-50 TWh som gir omfattende elektrifisering, er det deler av industrien og tung- eller langdistansetransport der direkte elektrifisering vil være krevende å gjennomføre. Skal norsk energibruk ha nullutslipp må dette løses i tillegg.

- Her er det mange mulige alternativer med nullutslippsløsninger som hydrogen, CCS og bioenergi. Dersom hydrogen produsert fra elektrolyse vinner frem vil dette medføre størst økning i kraftforbruket. Med vårt regnestykke gir dette ytterligere 40 TWh kraftforbruk, sier Vegard Holmefjord.

Les rapporten her

Mediekontakt:

Christer Gilje, kommunikasjonssjef christer.gilje@statnett.no – 95 23 71 28

Faglig kontaktperson:

Vegard Holmefjord, analytiker vegard.holmefjord@statnett.no – 23 90 44 72

Statnett er systemansvarlig i det norske kraftsystemet. Dette innebærer å drifte om lag 11 500 km med høyspentlinjer, 2 000 km kabel og 200 stasjoner over hele landet. Driften overvåkes av en landsentral og to regionsentraler. Statnett har også ansvaret for forbindelser til Sverige, Finland, Russland, Danmark, Nederland, Tyskland og Storbritannia.

Statnett får grønt lys til å starte arbeidet med ny kraftledning mellom Sørlandet og Østlandet15.3.2024 09:54:59 CET | Pressemelding

Statnett har fått grønt lys til å starte planleggingen av ny kraftledning fra Sørlandet til Grenlandsområdet. Det er ventet stor forbruksvekst på Østlandet, og mange bedrifter står i kø for å knytte seg til strømnettet. – Jeg er veldig glad for at vi nå har fått tillatelse til å gå i gang med et prosjekt som vil få stor betydning for det grønne skiftet i hele Sør-Norge, sier Gunnar G. Løvås, konserndirektør for kraftsystem og marked i Statnett.