Slik kan drømmejobben bli din

Er du ferdigutdannet til våren? Her er rekrutteringsekspertens tips når du skal søke jobb.
Ingeniørstudentene Haavard, Ann-Mari og Martine hadde sommerjobb på Follobanen D&R. – Relevant og lærerikt, oppsummerte de sommeren på jobb for AF.

15. desember er søknadsfrist for nyutdannede ingeniører og økonomer som ønsker jobb i AF Gruppen når de er ferdige med studiene våren 2019.

Rekrutteringsansvarlig Sif Løvdal vet hva hun ser etter. For selv om selskapet hele tiden er på jakt etter de beste hodene, er det ikke nok å være skoleflink.

– Du må også være en kreativ og «likandes» lagspiller, sier Løvdal.

Hun forteller at det så langt i år har kommet 400 nye AF-ere til, og veksten forsetter.

– Vi har fortsatt stort behov for ingeniører, økonomer og fagarbeidere. Vi trenger både de nyutdannede og de med erfaring, spesielt fra bygg og anlegg.

Bransjen gjennomgår en etterlengtet digitaliseringsprosess, og kloke hoder med denne type kunnskap er spesielt attraktivt.

– I år har vi ansatt både dataanalytikere og robotutvikler, og dette vil komme enda sterkere fremover. AF Gruppen skal være den ledende aktøren innen innovasjon i bransjen.

I høst har hun vært ute på høyskoler og universiteter for å prate med potensielle nye ansatte. En del blir tilbudt sommerjobb mens de fortsatt studerer, og Løvdal sier det er en fin måte å bli kjent med fremtidens fast ansatte.

Se Sifs tips til jobbsøkerne nederst i saken!

AF Gruppens konsernsjef Morten Grongstad ble rekruttert internt da stillingen var ledig i 2015.

– Mange som begynner i AF blir positivt overrasket når de ser alle mulighetene du får her. Vi er kjent for å gi ansatte stor tillit helt fra starten, og bredden i virksomheten vår gir mulighet for varierte arbeidsoppgaver og en lang karriere hos oss, sier han.

Han er svært bevisst hvor viktig et godt arbeidsmiljø er.

– Den typiske AF-ingeniøren er smart, nysgjerrig og sosial, og vil ha det hyggelig på jobb og spille de rundt seg gode. Det er sånne folk vi vil ha flere av, de som gjør dette til en bra plass å være.

Å øke kvinneandelen står sentralt i AFs strategi, og flere tiltak er på vei.

– AF skal være et sted med mangfold, der det er like karrieremuligheter for både kvinner og menn.

Gode utsikter

Tall fra NAV viser at arbeidsledigheten blant ingeniører stadig går nedover, og det er for denne yrkesgruppen ledigheten synker raskest.

Utviklingen gleder instituttleder ved bygg- og miljøteknikk ved NTNU, Carl Thodesen. Han er overbevist om at dagens ingeniørstudenter går gode tider i møte.

– Det er stor etterspørsel etter ingeniører. Svært mange av våre studenter har fått jobb ett år før fullført grad, og etter hva næringen forteller oss vil behovet bare øke. At ferdig utdannende kan gå rett inn i attraktive stillinger gjør at vi tiltrekker oss gode studenter og at studiet vårt styrkes, sier Thodesen.

Nye krav i bransjen

Thodesen mener det stilles andre krav til ingeniører nå enn tidligere, ikke minst innen digitalisering og bruk av BIM-modeller på prosjektene.

– Det er også større forventinger til samhandling på tvers av fagområdene, og mellom ulike kulturer. Det er også høyere miljøkrav og kjennskap til klimaarbeid er nødvendig. Det er nå en integrert del av studiene ved NTNU, og gir nyutdannede en konkurransefordel med fersk kunnskap på feltet.

Rekrutteringsansvarlig Sif Løvdals tips til en bedre jobbsøknad

1. Gjør grundig research før du søker: Finn mest mulig informasjon om de selskapene du ønsker å jobbe for. Hva er viktig for selskapet? Hvilke verdier har de? Kjenner du noen som jobber der? Hvilke prosjekter er interessante for deg og din bakgrunn?

2. Bygg relasjoner i møtet med næringslivet: Bruk karrieredager og bedriftspresentasjoner til å knytte kontakt med arbeidsgiverne du drømmer om å jobbe for.

3. Skaff deg relevant erfaring: Dropp ferien og søk relevant sommerjobb. Da skaffer du deg kontakter, og har mulighet til å avklare om det er en arbeidsgiver du har lyst til å jobbe for i fremtiden. Du vil også få referanser og attester som kan skaffe deg drømmejobben senere.

4. Skriv en utfyllende CV: Før opp all arbeidserfaring, utdanning og frivillige verv. Del opp med overskrifter og vær strukturert.

5. Våg å være annerledes i søknadsbrevet: Prøv å fremhev hva som skiller deg fra de andre. Hvorfor burde vi velge akkurat deg?

Her kan du søke hvis du er nyutdannet ingeniør våren 2019 og her søker du om sommerjobb 2019

Se alle ledige stillinger i AF Gruppen her

Rekrutteringsansvarlig i AF Gruppen, Sif Løvdal.
Konsernsjef i AF Gruppen, Morten Grongstad.
Instituttleder Carl Thodesen, NTNU. Foto: NTNU

AF Gruppen er et entreprenør- og industrikonsern. Konsernet omsatte for 13,7 mrd kroner i 2017 og har i dag ca 4200 medarbeidere. AF Gruppen er notert på Oslo Børs (AFG).

Helt siden selskapet ble etablert har AF vært uavhengig og stolt på egen kraft og kompetanse til å løse komplekse utfordringer. Entreprenørånden i AF har vært preget av en evne og vilje til å tenke litt annerledes og å finne bedre og mer fremtidsrettede måter å skape verdier på.

Vår virksomhet er inndelt i følgende områder: Anlegg, Bygg, Eiendom, Energi, Offshore og Sverige.