Slik gjør du flyreisen med småbarn til en lek

Mange kvier seg for å fly med små barn, spesielt for første gang. Kan flybesetningen varme barnemat om bord? Er det stellebord på toalettene? Tenk om babyen skriker hele veien?

FLY MED BARN: Forberedelser og tålmodighet er viktige stikkord for gjøre flyturen med de yngste til en positiv opplevelse.

- Mange bekymrer seg nok unødig for å fly med små barn. På charterflyvninger er det som regel mange barnefamilier om bord, og det går som oftest veldig bra, sier Christina Tokle (44) som har jobbet som flyvertinne i Thomas Cook Airlines siden 1997.

Hun mener til og med det kan være enklere å fly med en baby enn eldre barn, nettopp fordi de er så små at de ikke har lært seg å gå og fordi de sover mye.

- Forrige uke hadde vi 15 babyer på flyet hjem fra Kypros, et fly som tar 211 passasjerer. Det gikk kjempebra, forteller Christina.

Den største skrekken for mange er nok at babyen skal skrike hele veien.

- Og noen ganger skjer det. Men det går som regel helt fint, selv om det ikke er et drømmescenario. De fleste har forståelse for det kan skje og føler med foreldrene, beroliger Tokle.

- Det medpassasjerene misliker mest er nok unger som løper ukontrollert i midtgangen. Å skifte bleie i setet er heller ikke populært, påpeker hun.

Planlegging og pakking

For å gjøre flyturen så smidig som mulig er det to ting som gjelder: forberedelser og tålmodighet. Hvis du vet at du har pakket det du trenger og er forberedt på utfordringer som kan dukke opp underveis er det lettere å slappe av – både for deg og for barna.

- Det er lurt å amme eller gi tåteflaske under start og landing, det kan redusere ubehaget med propper i ørene for de små. Nesespray fungerer fint til litt eldre barn. Prøv å følge vanlige leggerutiner når du reiser. Det kan hjelpe babyen til å få sove om bord så den kommer uthvilt frem, forklarer Christina.

På Thomas Cook Airlines varmer kabinpersonalet både barnematglass og tåteflasker om bord, og du får varmtvann til grøtpulver. Du får også utdelt et glass barnemat og banan, men hvis babyen er for liten eller kresen lønner det seg å ta med mat selv.

- Det kan være lurt å ta med snacks, for eksempel kjeks, rosiner eller frukt til barna som er store nok til å spise det. Mange har stått opp tidlig og kanskje reist et lite stykke allerede før avgang. Da kan det bli lenge å vente på matserveringen om bord. Lavt blodsukker fører som kjent til utålmodige unger, sier Christina med et smil.

Christinas pakketips til håndbagasjen:

* Bleier og kluter/våtservietter
* Smekke
* Ekstra smokk
* Minst ett ekstra skift til babyen
* Et ekstra skift til foreldrene
* En liten pute kan være god å hvile på
* Mat (grøt, babymat, melkepulver, frukt eller annet som barnet spiser)

Kle dere riktig

Ikke ta ferien på forskudd ved å kle barna i shorts og t-skjorte, selv ikke når det er varmt ute.

- Det er viktig å kle seg godt og heller fjerne plagg underveis. Unger blir ofte kalde når de er trøtte. Selv om vi har en del tepper om bord ville jeg tatt med et lite pledd til barnet for å være på den sikre siden.

Og dersom du fremdeles føler deg litt usikker på om du skal fly eller ikke råder Christina deg til å starte med en kort tur. Flytiden til Mallorca er for eksempel bare drøyt tre timer fra Oslo. Dessuten er det lurt å være forberedt på at ting tar tid når dere er på reise.

- Når du reiser med små barn er det lett å bli ekstra irritert og oppgitt når ting som innsjekking, sikkerhetskontroll og toalettkøer går sakte. Da er det bare å puste med magen, telle rolig til ti og glede seg til ferien som venter, smiler hun.

EKSPERTRÅD: Christina Tokle har lang erfaring som flyvertinne og gir gode råd til deg som skal fly med barn.