Codan Forsikring

Slik gjør du barna synlige på Halloween

Del

På onsdag strømmer tusenvis av barn ut på gatene for å feire Halloween og jakte på godteri. Her er tipsene for å gjøre dem både synlige og skumle i høstmørket.

Bruk lys og reflekser som en del av Halloween-kostymet. Da blir barna både synlige og skumle. Foto: Codan Forsikring.
Bruk lys og reflekser som en del av Halloween-kostymet. Da blir barna både synlige og skumle. Foto: Codan Forsikring.

Ifølge tall fra Trygg Trafikk er vi fortsatt for dårlige til å bruke refleks. Georg Richvoldsen, kommunikasjonssjef i Codan Forsikring, råder derfor barn og foreldre til å bruk lys og reflekser som en morsom del av årets Halloween-kostyme. 

Lysende strekfigur
– Å henge på reflekser er nok ikke det første man tenker på hvis man skal ha en kul utkledning. Derfor kan det oppstå farlige situasjoner med barn ute på gatene i mørket, som ofte har størst fokus på godteri og kanskje mindre på trafikken. Vårt råd er derfor å bruke alt fra glowsticks og lyslenker til reflekstape som en del av kostymen. Det kan gi mange utrolig tøffe effekter, samtidig som man blir godt synlig for bilene, sier Richvoldsen.

En måte er for eksempel å bruke glowsticks til å skape en strekfigur-effekt, slik man ser på enkle barnetegninger. Ved å feste glowsticksene langs ben, armer og kropp pluss en ring rundt hodet, vil det i mørket se ut som det kommer en strekfigur gående. Ringen kan for eksempel festes til en hette på hodet. Bruk enten tape eller sikkerhetsnåler for å feste. En enklere løsning er å ha masse glowsticks rundt armer og ben.

Bruk fantasien
Batteridrevne lyslenker kan også skape en morsom effekt. Enten som et belte eller halsbånd av for eksempel lysende spøkelser, eller ved å bruke lenken på en hatt.

– Her ser man en lyslenke hvor lampene ser ut som øyne. Perfekt til å ha på hodet, for å lage en morsom og sprø effekt. Og viktigst av alt, en trafikksikker effekt, sier Richvoldsen i Codan Forsikring, som oppfordrer både foreldre og barn til å bruke fantasien.

– Hva med å henge på seg alle refleksene man finner i hele huset, eller å kombinere masse slapon-reflekser på mumiekostyme. Eller for eksempel la en Harry Potter-utkledning få en lysende tryllestav.


Fakta:
  • De fleste ulykker skjer i byene og når folk krysser gata. Lys fra biler og butikkvinduer konkurrerer om oppmerksomheten og gjør det vanskelig å se fotgjengere uten refleks.
  • Går du uten refleks vil en bilist i 50 km/t kun ha 2 sekunder på å se deg. Bruker du refleks har bilisten 10 sekunder til rådighet.
  • Trygg Trafikks fysiske tellinger viser at kun 4 av 10 voksne bruker refleks. Dårligst er voksne i alderen 30+ og menn. Flinkest er barna.
  • Over 1, 7 millioner nordmenn har opplevd nestenulykker på grunn av manglende refleksbruk.
Kilde: Trygg Trafikk

Kontakter

Bilder

Bruk lys og reflekser som en del av Halloween-kostymet. Da blir barna både synlige og skumle. Foto: Codan Forsikring.
Bruk lys og reflekser som en del av Halloween-kostymet. Da blir barna både synlige og skumle. Foto: Codan Forsikring.
Last ned bilde
Last ned bilde
Last ned bilde

Om Codan Forsikring

Codan Forsikring
Codan Forsikring
Verkstedveien 3
0277 Oslo

06300http://www.codanforsikring.no

Codan Forsikring er en totalleverandør av skadeforsikringer til privatpersoner og næringsliv i Norge. Vi selger forsikringer innen primærområdene bil, hus, innbo og reise. Innenfor næring dekker Codan Forsikring hele bedriftens forsikringsbehov.

I Norge er vi 250 ansatte og ledes av Stefan Langva, Administrerende direktør.

Sammen med Trygg-Hansa i Sverige og Codan i Danmark er vi et av Skandinavias største forsikringsselskap. Codan eies av RSA Group, ett av verdens ledende multinasjonale forsikringsselskaper med 9 millioner kunder i mer enn 100 land.

Følg saker fra Codan Forsikring

Registrer deg med din epostadresse under for å få de nyeste sakene fra Codan Forsikring på epost fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste saker fra Codan Forsikring

I vårt presserom finner du alle våre siste saker, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.

Besøk vårt presserom