Slik finaniserer vi utenlandsferien

Mange prioriterer reiser når de har penger til overs. Fire av ti bruker oppsparte midler for å finansiere utenlandsreisen, mens hver tiende legger unna et gitt beløp hver måned til bruk på reiser. Dette viser Ticket siste Kantar Sifo undersøkelse.

- Det er ikke spesielt overraskende at mange velger å spare penger, bruke feriepengene sine eller eventuell tilbakebetaling på skatten for å reise. Saker og ting går det virkelig an å ha for mye av, mens de livslange minnene som reiser gir er uvurderlige, sier Ellen Wolff Andresen, Markeds- og administrasjonssjef i Ticket Feriereiser.

Den mest vanlige måten å finansiere utenlandsreisen sin på er gjennom å bruke eksisterende sparepenger, det oppgir 37 prosent. 21 prosent sier at lønnen deres som regel dekker kostnaden til reisen, og her er det aldergruppen 51-65 år (27 prosent) og menn (26 prosent) som oppgir dette i større grad enn kvinner og øvrige aldersgrupper. For aldersgruppen 18 – 31 år er det selvfølgelig vanligere at det er foreldrene som finansierer reisen (7 prosent).

Å låne penger til reisen – enten det handler om lån av venner/familie eller på avbetaling – er det i prinsipp ingen som oppgir at de gjør.

Hvordan finansierer du vanligvis utenlandsreisen din?

1. Jeg bruker eksistrende sparepenger, 37 prosent
  2. Lønnen min dekker som regel kostnaden, 21 prosent
  3. Jeg bruker feriepengene mine, 14 prosent
  4. Jeg legger unna et gitt beløp hver måned som jeg senere bruker på reiser, 10 prosent
  5. Jeg begynner å spare noen måneder før jeg bestiller, 6 prosent
  6. Jeg kjøper reisen med kredittkort, 5 prosent
  7. Mine foreldre betaler, 2 prosent
  8. Min partner betaler, 1 prosent
  9. Jeg bruker penger som jeg fikk tilbake på skatten, 1 prosent
  10. Jeg låner penger av venner/familie, 0 prosent
  11. Jeg velger å betale på avbetaling, 0 prosent
  12. Annet, 1 prosent
  13. Jeg reiser ikke utenlands, 1 prosent
  14. Usikker, vet ikke, 1 prosent

Kilde: Tickets Kantar Sifo undersøkelse, riksrepresentativt utvalg

Hit reiser vi i 20197.1.2019 08:00Pressemelding

Den varme sommeren i 2018 gjorde at mange valgte å bli hjemme i istedenfor å ta den tradisjonelle utenlandsferien. Utover høsten og vinteren økte pågangen av folk som igjen vil på en utenlandsreise. Spesielt er eksotiske langreiser med mange opplevelser veldig populært. Også i 2019 er Spania det mest populære ferielandet mens Thailand virkelig bekrefter sin posisjon som helårsreisemål. For sommeren er det Bangkok som topper listen, etterfulgt av Kreta og Mallorca. Det viser en trendspaning foran reiseåret 2019 fra Ticket Feriereiser, Nordens største private reisebyråkjede.

Mange er klare for å forandre atferd for å minske klimapåvirkningen – få vil avstå fra utenlandsreisen11.12.2018 11:48Pressemelding

Halvparten kan tenke seg å sortere søppel eller minimere sitt bruk av plast for å minske klimapåvirkningen. Hver fjerde nordmann er villig til å spise mindre kjøtt og spise mer lokalproduserte varer. Bare 8 prosent kan tenke seg å avstå fra å fly utenlands, mens 7 prosent ikke vil gjøre noen omstillinger i det hele tatt. Dette viser Ticket siste Kantar Sifo undersøkelse.

Spania ubestridt ener i vinter – langreiser øker mest13.11.2018 11:13Pressemelding

De siste årenes store trykk på utenlandsreiser fikk seg en nesestyver sommeren 2018. Mange nordmenn er mette på sol og bad og nedgangen i etterspørselen holder seg også for vinterens reiser der bestillingene har gått ned med 12 prosent. Derimot vil man fortsatt ha miljøforandring og opplevelser – opplevelsesrike langreiser går mot strømmen og øker i antall bestillinger. Spania er fortsatt øverst på listen over mest bestilte ferieland, men Thailand tar stadig innpå. Dessuten oppgir flere enn i fjor at de planlegger en utenlandsreise i vinter. Dette viser Tickets store trendrapport Ticket Collection om vinterens reiser.

Julens reiseraketter: India, Los Angeles og Orlando16.10.2018 09:19Pressemelding

Når det er juleferie passer mange på å reise utenlands - spesielt for å få sol og varme, men også for å oppleve andre kulturer og for å slippe julestresset hjemme. Årets jul er dessuten veldig fordelaktig for de fleste arbeidstakere, noe som gir en mulighet til å reise utenlands uten å ta ut alt for mange feriedager. De reisemålene som øker mest denne julen er India, Los Angeles, Madrid, Orlando og Cape Town. Dette viser fersk bookingstatistikk fra Ticket.